ارزیابی خارجی رعایت استانداردهای تعبیه کاتتر ادراری توسط کارورزان بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تبریز درسال 96_95
Abstract
این مطالعه با هدف ارزیابی رعایت استانداردهای تعبیه کاتتر ادراری توسط کارورزان بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تبریزو نقش بازآموزی در افزایش مهارت سونداژ دانشجویان در سال 96-95 صورت گرفت.در این مطالعه ی شبه تجربی قبل و بعد، دوره ی آموزشی نحوه ی سونداژ ادراری و استانداردهای تعبیه کاتتر برای کارورزان توسط اساتید اورولوژی در یک کارگاه یک روزه به مدت 2 ساعت در skill lab دانشکده ی پزشکی برگزار و آموزش بر اساس درسنامه ی طب اورژانس به دانشجویان داده شد و این کارورزان در دو مقطع قبل و بعد کارگاه مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفتند.تمام اطلاعات جمع آوری شده و داده های مورد مطالعه توسط نرم افزار IBM® SPSS® release 23.0.0 مورد تحلیل و آنالیز قرار گرفت و میزان خطای اول کمتر از 05/0 معنی دار تلقی گردید.%71/45 نفر از افراد مورد مطالعه مذکر بودند. در بررسی اعتماد به نفس انجام سونداژ ادراری در دانشجویان مورد مطالعه قبل مداخله %7/65 بود که پس از مداخله این میزان به %7/85 افزایش یافت. در بررسی نمره یمهارت اینترن ها در انجام سونداژ به صورت عملی، میانگین نمره ی بدست آمده قبل از مداخله 23/2±8 بود که بعد از آموزش به 73/2±12 افزایش یافت. میانگین نمره ی مهارت اینترن ها در انجام سونداژ به صورت عملی در جنس مذکر قبل و بعد برگزاری کارگاه به صورت معنی داری بیشتر از جنس مونث بود.,
The aim of this study was to evaluate the compliance of urinary catheter insertion standards in the interns of Tabriz University of Medical Sciences and the role of retraining in increasing student information in 2016-2017.In this clinical trial study, a training course on urinary catheterization and catheter insertion standards was held for interns and these interns were evaluated at two sections before and after the workshop.All data was collected and analyzed using IBM® SPSS® release 23.0.0. The first error was considered less than 0.05.45.71% of the subjects were male. Students' self-confidence for urethral catheterization was 65.7% before intervention that increased to 85.7% after intervention. The mean score of interns' knowledge in urethral catheterization was 8±2.23 before intervention, which increased to 12±2.73 after training. Mean score of interns' information on doing catheterization in the males was significantly more than females before and after the workshop.