مقایسه آگاهی، نگرش و مهارت کارورزان در مورد اقدامات اولیه و پیشرفته احیا قبل و بعد از دوره ی اموزشی و پنج ماه بعد از آن
Abstract
SCA مهم ترین عامل منجر به مرگ در اورژانس ها می باشد. با افزایش تعداد افراد آموزش دیده در احیا قلبی-ریوی در جامعه میزان زنده ماندن این بیماران افزایش می یابد. با توجه به اینکه در عملیات احیا دانشجویان پزشکی معمولا جزو اولین افرادی هستند در زنجیره احیا به کمک طلبیده می شوند، آشنایی این دسته از دانشجویان با اصول صحیح احیا قلبی-ریوی می تواند نقش به سزایی در کاهش مورتالیته و موربیدیته بیماران داشته باشد. لذا هدف ما از این مطالعه ارزیابی سطح آگاهی، نگرش و عملکرد این دانشجویان در زمینه احیا مقدماتی و پیشرفته در دانشگاه علوم پزشکی تبریز و مقایسه آن پس از تدوین دوره آموزشی در این زمینه می باشد.مواد و روش کار:در این مطالعه 100 نفر از دانشجویان پزشکی شاغل در مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال 1395 از نظر نگرش، دانش و مهارت مورد در یک مطالعه مداخله ای، قبل و بعد برگزاری کارگاه 2 روزه ی احیا مورد بررسی قرار گرفتند. تمام اطلاعات جمع آوری شده و داده های مورد مطالعه توسط نرم افزار SPSS® 23 مورد تحلیل و آنالیز قرار گرفت.یافته ها:در مقایسه ی میزان تغییرات نگرش، دانش و مهارت قبل، بعد و پس از گذشت 5 ماه از کارگاه تفاوت معنی داری دیده شد (p<0.01)، به طوری که پس از کارگاه میزان نگرش، دانش و مهارت افزایش، ولی بعد از 5 ماه اندکی کاهش یافت که با این وجود نسبت به قبل کارگاه بیشتر بود (p<0.01).,
SCA is one of important leading cause of death in emergencies. With the increase in the number of well CPR trained people, the survival rates of patients increases. Medical students are among the first staffs in the chain of resuscitation and familiarity of them with the principles of the right cardiac pulmonary resuscitation can play a significant role in reducing the mortality and morbidity of patients. The aim of this study is to assess the attitudes, knowledge and skills of the medical students about basic and advanced life supports at the Tabriz university of medical sciences and its changes after CPR workshop.Material & Method:In this study, 100 medical students working in Tabriz Imam Reza hospital in 2016 were evaluated in terms of attitudes, knowledge and skills in an interventional study, before and after 2-day workshops. All data collected and analyzed by the software SPSS® 23.Results:The changes in attitudes, knowledge and skills before, after and 5 months after the workshop was significant (p<0.01), so that after the workshop the attitude, knowledge and skills increased. However, after 5 months these scores were declined slightly but they were still higher than before the workshops scores (p <0.01).