تاثیر آموزش برخورد و مدیریت بیماران تحت تاثیر در بحران هسته ای بر میزان آگاهی پزشکان و پرستاران اورژانس
Abstract
با کاربرد روز افزون فناوری هسته ای در حیطه های مختلف، حوادث و بحران های هسته ای نیز بسیار افزایش یافته است. به همین دلیل آگاهی کادر درمانی و به خصوص پرسنل اورژانس با ماهیت این بحران ها و نحوه ی مدیریت آن به ضرورتی اجتناب ناپذیر تبدیل شده استهدف: بر این اساس مطالعه حاضر با هدف تاثیر آموزش برخورد و مدیریت بیماران تحت تاثیر در بحران هسته ای بر میزان آگاهی پزشکان و پرستاران اورژانس انجام گرفت.مواد و روش کار : در این مطالعه 97 نفر از پرسنل اورژانس شامل پزشک ،پرستار و ماما وارد مطالعه شدند سوالات استاندارد برای سنجش دانش آنها از بحران های هسته ای طراحی شد و پاسخ گویی اولیه به سوالات ،کلاس آموزشی برای آشنایی با بحران های هسته ای برگزار شد و بعد از حضور در کلاس شرکت کنندگان مجدد به سوالات پاسخ گفتند که تفاوت پاسخ ها و تاثیر کلاس آموزشی مورد بررسی قرار گرفت.نتایج : در این مطالعه 41 نفر را مردان و 56 نفر را زنان تشکیل می دادند که میانگین سنی شرکت کنندگان 32.88 سال بود. نتایج مطالعه نشان داد که آگاهی کادر درمانی از بحران های هسته ای بسیار ناچیز است. در میان کادر درمانی پزشکان از اطلاعات اولیه ی بهتری نسبت به سایرین برخوردار بودند و بعد از برگذاری کلاس آموزشی باز هم اطلاعات بهتری از سایر کادر درمانی داشتند. در هر 3 حیطه ی عوارض بحران های هسته ای، درمان و رفع آلودگی و آشنایی با ماهیت بحران هسته ای نتایج پره تست و پست تست تفاوت معنی داری با یکدیگر نشان می دادند. (P value<0.05),
With the increasing use of nuclear technology in various fields, disasters and nuclear crisis also increased. That's why awareness of health staff, especially emergency personnel to the nature of the crisis and how to manage it has become inevitable Goal of study: The study aimed to determine the knowledge of doctors and nurses in the emergency department and managing patients were affected by the nuclear crisis. Materials and Methods: In this study, 97 emergency personnel, including doctors, nurses and midwives were recruited standard questions designed to measure their knowledge of nuclear crisis and Initial response to questions, was held training class to become familiar with nuclear crisis. After attending this class, participants responded to questions answered by the impact of different classes were studied.Results: In this study, 41 were men and 56 were women and the mean age of participants was 32.88 years. The results showed that the treatment group Knowledge of the nuclear crisis is minimal. Among the basic information box better medical treatment than others, and after holding training class medical staff were still better than other information. In all three areas of the nuclear crisis effects, treatment and decontamination and familiarity with the nature of the nuclear crisis pre-test and post-test results showed no significant difference with each other. (P value <0.05).