بررسی اثر مكمل روی به عنوان درمان تکمیلی با متیل فنیدیت در كودكان مبتلا به اختلال نقص توجه – بیش فعالی
Abstract
با وجود تناقضهای موجود در اثربخشی مکمل های روی در درمان و کنترل برخی علائم این اختلال در کودکان مبتلا ، این مطالعه به منظور ارزیابی تاثیر مکمل یاری این عنصر مغذی انجام گرفت.مواد و روشها:مطالعه تحلیلی – مقطعی حاضر به صورت کارآزمایی بالینی تصادفی دو سو کور بر روی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه – بیش فعالی قرار گرفت که بیماران بصورت تصادفی در 2 گروه 30 نفریA و B قرار داده شدند. کودکان گروه A، متیل فنیدیت و دارونما و کودکان گروه B متیل فنیدیت به همراه شربت زینک سولفات به صورت روزانه دریافت کردند و کلیه کودکان به مدت 6 هفته تحت درمان قرار گرفتند و برای تمام كودكان قبل از شروع مداخله و پس از اتمام مداخله، پرسشنامه كانرز والدین تکمیل گردید.نتایج: از میان 60 کودک مورد مطالعه، 48 نفر (80%) پسر و 12 نفر (20%) دختر بودند، که میانگین سنی بیماران 1.70 ± 9.6 سال بود. در مقایسه نمره کلی دو گروه در طی آنالیز کو واریانس تفاوت معنی داری مشاهده نگردید (P value: 0.145). در مقایسه دو گروه بر اساس کو واریانس تفاوت معنی داری در بین نمره های حیطه بیش فعالی و تکانشگری نیز مشاهده نگردید(P value: 0.551)(P value: 0.558) . در نهایت، مقایسه دو گروه از منظر کو واریانس میان نمره های حیطه نقص توجه کودکان تفاوت معنی داری وجود داشت (P value: 0.025).,
In addition, according to controversials on efficacy of zinc supplements on control and treatment of the current disorder in suffering children, we aim to evaluate zinc supplement effect on controling ADHD children symptoms.Materials and methods:In current cross-sectional double-blinded randomized clinical trial on ADHD children, 30 patients randomly allocated to each group. Children in group A received methylphenidate combined with placebo and group B children received methylphenidate with zinc sulfate syrup, for 6 weeks, and the revised Conners’ Parent Rating Scale (CPRS-R) completed for all patients before and after intervention.Results.Of 60 patients, 48 (80%) were boy and 12 (20%) were girl, and the mean age was 9.6 ± 1.70 . Comparing overall questionnaire scores between groups, showed no significant difference (P: 0.145). while co-variance analysis, there were no significant difference between groups in terms of hyperactivity and opositional field (P: 0.551)(P: 0.558). However, significant difference obtained while comparing groups’ scores in attention-deficit field (P: 0.025).