• English
    • Persian
  • English 
    • English
    • Persian
  • Login
View Item 
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Medicine
  • Theses(M)
  • View Item
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Medicine
  • Theses(M)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

ارزشیابی دوره آموزشی MPH پزشکی خانواده بر اساس مدل کرکپاتریک در دانشگاه علوم پزشکی تبریز 1392

Thumbnail
Date
1394
Author
صفربخشایشی, لیلا
Metadata
Show full item record
Abstract
دوره مدیریت عالی بهداشت عمومی (MPH) با هدف توانمندسازی پزشكان خانواده شاغل در نظام سلامت ایران طراحی شده است. نتایج حاصل از ارزشیابی این دوره می‌تواند منجر به قضاوت درباره برنامه، بهبود اثر بخشی برنامه یا اطلاع ‌رسانی جهت تصمیم‌ گیری برای برنامه ‌ریزی ‌های آینده شود. این مطالعه با هدف ارزشیابی دوره آموزشی MPH پزشکی خانواده با مدل کرک پاتریک در دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام پذیرفت.روش کار: در این مطالعه مقطعی، 53 نفر از پزشكان خانواده شركت كننده در دوره اول و دوم MPH پزشكی خانواده در طول سال 1392، به صورت تمام شماری وارد مطالعه شدند. این دوره آموزشی در طول زمان اجرا، برحسب مدل هدف دار چهار سطحی كرك پاتریك ارزشیابی گردید و برای جمع ‌آوری اطلاعات از پرسش‌ نامه‌ محقق ساخته استفاده شد و نتایج مطالعه با استفاده از نرم افزار spss تحلیل شد. نتایج: از 53 شرکت کننده در این مطالعه، 4/60 درصد زن و 6/39 درصد نیز مرد و از این تعداد 7/54 درصد دوره اول و 3/45 درصد نیز دوره دوم بودند. میانگین رضایت از دوره شرکت کنندگان دوره اول و دوم به ترتیب 4/54 و 8/89 و میانگین رضایت کلی 1/84 بود. میانگین میزان یادگیری شرکت کنندگان دوره اول و دوم به ترتیب 2/26 و 1/46 و میانگین میزان یادگیری کلی شركت كنندگان 6/35 بود. میانگین تاثیر دوره آموزشی بر عملکرد شركت کنندگان در محیط كار در شرکت کنندگان دوره اول و دوم به ترتیب 7/2و 1/9 و میانگین عملکرد کل شرکت¬کنندگان 6/5 بود. در بررسی سابقه کار بر رضایت و واکنش در خصوص دوره ضریب همبستگی اسپیرمن برابر 25/0- با سطح معناداری 31/0 به دست آمد. تأثیر جنس بر عملکرد شرکت کنندگان در حد متوسط بود. در بررسی تاثیر سابقه کار بر عملکرد بعد از اتمام دوره با ضریب همبستگی اسپیرمن 13/0- و سطح معنی داری 54/0 ارتباط معنی داری به دست نیامد. بیشترین انگیزه شرکت کنندگان دوره اول و دوم از شرکت در دوره آموزشی پذیرش مستقیم در تخصص پزشکی خانواده بود. بالاترین درصد موافقت شرکت کنندگان دوره اول مربوط به شرکت در درمانگاه آموزشی به صورت چرخشی (%53/61) و در دوره دوم مربوط به برگزاری آزمون دوره¬ای و کلاس رفع اشکال هر دو هفته یک بار (%95/86) بود. , Master of public health (MPH) with the aim of empowering family physicians working in Iran's health system has been designed. The results of the evaluation of this educational period can lead to judgments about the program, improve the effectiveness of program or information for decision making in planning for the future. This study aimed to assess the family medicine MPH course based on Kirk Patrick model which was done at the University of Medical Sciences. Methods: In this cross sectional research, 53 person of family physicians, who have participated in the first and second period course of MPH for family medicine during 1392, have been thoroughly investigated. This training course have been evaluated during run time based on the targeted four-level Kirkpatrick model. Besides, for collecting data researcher build questionnaires have been used and results of research analyzed by using spss software.Results: 60.4 % and 39.4 % of 53 participants in this study were women and men, respectively. Also, 54.7 % and 45.3 % of them were second and third semester participants, respectively. Average satisfaction of the course for the second and third semester participants was 45.3 % and 89.8 %, respectively. Besides an average overall satisfaction was 84.1 %. The learning level of the second and third semester participants was 26.2 % and 46.1 % respectively. Moreover, the overall mean level of participants learning level was 35.6 %.The average impact of training course on participants' behavior in the workplace in the second and third semester participants was 2.7 % and 9.1 %, respectively. The average impact of training course on participants' behavior was 5.6 %. Investigating the impact of work experience on satisfaction and reaction to the course, Spearman correlation coefficient and its meaningful level have been achieved about - 0.25 and 0.31, respectively. Besides, the impact of gender on the participants' performance was in average level. The effect of work experience on the performance of the physicians after completion of the course period has been investigated. Spearman correlation coefficient and its meaningful level was - 0.13 and 0.54, respectively. Moreover, there wasn’t any significant relationship between them. The dominant and ultimate goal of the second and third semester participants by taking part in the course was directly admission in family medicine specialty. The highest percentage of second semester participants (61.53%) agreed to participate in a training clinic on a rotating basis and in the third semester was periodic testing and bug fixing class every two weeks (86.95%(
URI
http://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/22276
Collections
  • Theses(M)

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of KR-TBZMEDCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV