• English
    • Persian
  • English 
    • English
    • Persian
  • Login
View Item 
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Medicine
  • Theses(M)
  • View Item
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Medicine
  • Theses(M)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

بررسی شیوه های فرزند پروری در مادران کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی کمبود توجه

Thumbnail
Date
1395
Author
اسدی, علی
Metadata
Show full item record
Abstract
اختلال بیش فعالی کمبود توجه، اختلالی با پایه زیستی است که با ترکیبی از علائم کم توجهی، بیش فعالی و تکانشگری مشخص میشود و شروع آن مربوط به دوران کودکی است. همچنین در آن پرتحركی، بی توجهی و رفتار ناگهانی بیشتر و شدیدتر نسبت به كودكان دیگر وجود دارد و 3 تا 5 درصد كودكان به آن مبتلا هستند. شیوه فرزند پروری میتواند عامل پیش بینی کننده ای برای مشکلات روانی این کودکان باشد.با توجه به اینکه نوع شیوه ی فرزند پروری میتواند در مادران این کودکان با یکدیگر متفاوت باشد لذا هدف از این مطالعه بررسی شیوه های فرزند پروری در مادران کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی کمبود توجهمراجعه کننده به کلینیک های روانپزشکی تبریز در سال 94 بود.روش اجرای طرح:این مطالعه بصورت توصیفی- مقطعی انجام شد. نمونه گیری به روشدردسترس، از بین مادران کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه و بیش فعالی انتخاب شدند که فرزندان آنان در محدوده سنی 0 تا 18 سال قرار داشتند.حجم نمونه انتخاب شده با توجه به محاسبه انجام شده 60 نفر بود. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه شیوه های فرزند پروری بامریندبود که روایی و پایایی آن در مطالعات دیگر تایید شده بود.قبل از ورود به مطالعه برای کودکان این مادران تشخیص بیش فعالی/کمبود توجه به وسیله روانپزشک کودک و نوجوان طی مصاحبه انجام گرفته گذاشته شده بود. بعد از به دست آمدن نمرات داده ها با استفاده از روش آماری توصیفیگزارش گردید.نتایج:میزان میانگین نمره شیوه های آزادگذاری(permissive)، استبدادی(authoritarian) و اقتدار منطقی(authoritative) به ترتیب 2.70، 2.83 و 3.73 بدست آمد. همچنین نتایج نشان دادند که بین شیوه فرزند پروری آزاد گذاری با شیوه استبدادی رابطه معنادار وجود دارد ولی شیوه اقتدار منطقی با هیچکدام از شیوه های دیگر هیچگونه رابطه معناداری ندارد, Attention deficit hyperactivity disorder is biologically based disorder which is recognized with symptoms of Attention deficit, hyperactivity and impulsivity that all begin at childhood. Note that inattention, hyperactivity and impulsivity are seen more in this type of children whereas 3 to 5 percent of children seem to have such disorder. Parenting styles are likely to be a prognostic factor for subsequence psychological disorders in such children. As maternal style of parenting can differ in affected children, the aim of this study is to survey these styles in children with Attention deficit hyperactivity disorder referring to psychiatric clinic of Tabriz university of medical sciences in 2015.Methods:This is a cross – sectional study. Samples were selected among mothers of children 0-18-year-old with Attention deficit hyperactivity disorder. 60 mothers included the study. Needed data were collected by the Baumrind questionnaire as its validity has been confirmed by former studies. The children of these mothers were previously diagnosed as Attention deficit hyperactivity disorder by psychiatrist. The data were analyzed by statistics methods.Results:The mean score of permissive, authoritarian and authoritative style were 2.70, 2.83 and 3.73 by the order. This study showed there is a relationship between permissive and authoritarian style, on the other hand authoritative style has no significant relationship with any other parenting style.
URI
http://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/22248
Collections
  • Theses(M)

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of KR-TBZMEDCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV