ارزشیابی فرآیند آموزش سرپایی دوره پزشکی عمومی در مرکز آموزشی و درمانی امام رضا(ع)
Abstract
Introduction: In medical education, we are in the transition from the traditional approach to the new approach and must pay more attention to ambulatory care. This study is designed for evaluation of educational situation of learners in the clinics. Method and materials: Comments of teachers about barriers to training and comments of learners about the quality of education of ambulatory care collected using a questionnaire. Validity of the questionnaire through expert consultation and reliability of the questionnaire through test-retest has been proven. Statistics visits of clinics were also investigated. Results: In the questionnaire of teachers, in the area of health personnel generally average was selected choice. In the area of skills assessment professors chose good and average choice. in the area of Educational facilities of clinics The majority chose a very poor choice. In the area of educational spaces very poor choice was most selections. In the area of clinical teaching methods average choice was selected choice. In the area of educational planning chose the good choice. in questionnaire of learners the majority of learners to scientific resources, clinic situation, to prescribe medication and treatment independently, to keep track of patients, clinical management training, prescribing skills training, chose low and very low choices. In the idea of learners, there is no structured and integrated talk about the issues.Also training time per patient is less than ten minutes that was obtained from statistics,
این مطالعه با هدف بررسی وضعیت آموزش فراگیران در درمانگاه طراحی شده است تا پس از شناسایی نقایص و موانع موجود، راهگشای اتخاذ تصمیمات مناسب جهت رفع مشکلات گردد.مواد و روشها: نظرات اساتید در باره موانع آموزش سرپایی و نیز نظرات فراگیران در باره کیفیت آموزش سرپایی با استفاده از پرسشنامه جمع آوری شده است.روایی پرسشنامه از طریق مشاوره با صاحب نظران و پایایی آن به روش testretest به اثبات رسیده است.آمار ویزیت درمانگاهها نیز بررسی شد.یافته ها: در پرسشنامه اساتید به طور کلی در حیطه پرسنل بهداشتی گزینه متوسط انتخاب گردید.در حیطه نحوه ارزشیابی مهارتها اساتید گزینه خوب و متوسط را انتخاب کردند. در حیطه امکانات محیط آموزش درمانگاهی اکثریت گزینه بسیار ضعیف را انتخاب کردند.در حیطه مکانهای آموزشی گزینه بسیار ضعیف بیشترین انتخاب بود.در حیطه روش های آموزش بالینی گزینه متوسط بیشترین گزینه انتخاب شده بود و در حیطه برنامه ریزی آموزشی گزینه مناسب را انتخاب کردند.در پرسشنامه فراگیران ,اکثریت فراگیران برای منابع علمی, شرایط درمانگاه, امکان تجویز دارو و درمان به صورت مستقل, امکان پیگیری بیماران, آموزش مدیریت درمانگاه, آموزش مهارت نسخه نویسی گزینه کم و خیلی کم را انتخاب کردند. از بررسی آمار هم این نتیجه حاصل شد که در درمانگاههای آموزشی زمان آموزش به ازای هر بیمار کمتر از ده دقیقه می باشد.