مقایسه گزارش صبحگاهی گروههای داخلی و کودکان با گزارش صبحگاهی استاندارد
Abstract
Introduction: Morning report is one of the most basic and important educational programs for medical students and residents in the world. There are lots of aims for morning reports among various educational groups, and because of its undeniable importance in educational curriculum, it is necessary to control and evaluate their quality. Our goal in this study, is to evaluate the methods of holding morning reports in two main wards of adult and pediatric internal medicine, in centers dependent on Tabriz University of Medical Sciences. Methods: A questionnaire with 24 questions including questions about the structure of the morning reports, presentation methods, topics in morning reports, research importance, topics that are learnt by participants, and finally the importance of ethics and forensicswere designed. These questionnaires were filled by 50 interns and stagers in the adult internal ward and also by other 50 in pediatric internal wardin May 2014. Results:There were 100 questionnaires filled. The most frequent good and excellent options that were chosen, were related to the knowledge and abilities of the attending(57%), participation of the members(56%), the quality of interns presentations in adult internal ward(78%), and the quality of residents presentations in pediatric internal ward(68%). On the other hand, the good and excellent options that were chosen the least were in the questions about pursuing students to clinical research(6%), guest members participation(6%), noticing ethics and forensics(18%), and discussing differential diagnosis by using from articles(11%). The other questions including the topics that are learnt by participants and the method of choosing cases to report were answered medium,
مقدمه:گزارش صبحگاهی یکی از اصلی ترین برنامه های آموزش پزشکی دانشجویان و دستیاران در سراسر دنیا می باشد. اهداف مختلفی در گزارشات صبحگاهی مراکز و گروه های مختلف وجود دارد و با توجه به اهمیت انکار ناپذیر این جلسات در برنامه های آموزشی، لزوم ارزیابی دقیق و کنترل کیفیت برگزاری گزارشات صبحگاهی احساس می شود. هدف ما از این مطالعه بررسی نحوه ی اجرای گزارشات صبحگاهی در دو بخش اصلی داخلی بزرگسالان و داخلی کودکان در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تبریز می باشد.روش کار: یک پرسشنامه ی 24 سوالی حاوی سوالات در زمینه های ساختار گزارش صبحگاهی، نحوه ی پرزانتاسیون، موارد بحث شده در گزارش صبحگاهی، اهمیت به پژوهش، میزان یادگیری شرکت کنندگان و در نهایت اهمیت به اتیک و پزشکی قانونی طراحی شد و این پرسشنامه ها توسط 50 کارآموز و کارورز در بخش داخلی بزرگسالان و 50 نفر دیگر در بخش داخلی کودکان در خرداد ماه سال 1393 تکمیل شدند.نتایج:در این مطالعه 100 پرسشنامه حاوی 24 سوال تکمیل شد. بیش ترین گزینه های "مطلوب" و "فوق العاده" انتخاب شده در سوالات مربوط به توانمندی های اعضای هیئت علمی ( 57% )، حضور اعضای ثابت در گزارش صبحگاهی ( 56% )، کیفیت پرزانتاسیون کارورز در بخش داخلی بزرگسالان ( 78% ) و دستیار در بخش داخلی کودکان ( 68% ) می شود. از سوی دیگر کم ترین انتخاب گزینه های "مطلوب" و "فوق العاده" در سوالات مربوط به تشویق دانشجویان به پژوهش بالینی ( 6% )، وجود اعضای مهمان ( 6% )، توجه به اخلاق پزشکی و پزشکی قانونی ( 18% ) و مطرح کردن تشخیص های افتراقی به روش استفاده از مقالات ( 11% ) می باشد. نتایج سایر موارد اشاره شده در پرسشنامه نیز ارزیابی متوسط دانشجویان را در زمینه هایی از جمله میزان یادگیری فراگیران و نحوه ی انتخاب موارد مطرح شده نشان می دهد