آگاهی و نگرش معلمان کودکان پیش دبستانی شهر تبریز نسبت به اختلال نقص توجه- بیش فعالی
Abstract
this study aimed at evaluating the knowledge and attitudes of the teachers of preschool children with ADHD regarding this disorder in Tabriz, Iran. This is a cross-sectional study which studied 346 teachersof preschoolchildrenin2013-2014 School yearwhoachievedinclusion criteria.Theteachersknowledge and attitudes towards ADHD children was studied by a researcher-made questionnaire. Data were analyzed by SPSS version 17. 319 females and 27malepreschool teachers participated in this study.Teachersknowledge was81.84% in the symptomsaspect, 33.23% in the detectionaspect, 61.4% in the etiologyaspect, 77.7% in treatmentaspect, 58.62% in the later consequences of ADHDaspect, 73.97%inthe diagnosisaspect, and 42.95% in theprevalenceaspect.70.13% ofteachers have the correct attitude about ADHD. Having analyzed the relationship between the knowledge and attitudes of the preschool teachers, it was found out that there is positive correlation between teachersattitudes to ADHD and their knowledge about identification, etiology, prevalence, and consequencesdimensions, ranging between 0.14 to 0.28 (p<0.01) and negative correlation betweenteachers attitudes to ADHD and their knowledge about symptom and treatment dimensions, ranging between 0.13 to 0.18 (p<0.01,
این مطالعه با هدف تعیین آگاهی و نگرش معلمانکودکان پیش دبستانی شهر تبریز نسبت به ADHDصورت گرفت. 346 معلم کودکان پیش دبستانی شهر تبریز در سال تحصیلی92-1391 که معیارهای ورود به مطالعه را کسب کردند وارد این مطالعه شده و به پرسشنامه تنظیم شده جواب دادند. داده ها پس از جمع آوری وارد نرم افزار آماریSPSS17 شدند و تحت آنالیز قرار گرفتند.319 معلم زن و 27 نفر مرد بوده اند.معلمان کودکان پیش دبستانی شهر تبریز از سطح آگاهی 84/81 درصد در بعد علایم، 23/33 درصد در بعد شناسایی، 4/61 درصد در بعد سبب شناسی، 7/77 درصد در بعد درمان، 62/58 درصد در بعد پیامدهای ADHD، 97/73 درصد در بعد تشخیص، 95/42 درصد در بعد شیوع برخوردار بودند. بر اساس آنچه معلمان گزارش کرده اند 13/70 درصد معلمان با توجه به شرایط ADHDاز نگرش صحیحی درباره ADHDبرخوردار هستند. بین نگرش معلمان نسبت بهADHDو سطح آگاهی آنها در ابعاد شناسایی، سبب شناسی، پیامد و شیوع همبستگی مثبت بین 14/0 الی 28/0 وجود داشت (01/0>P). همچنین بین نگرش معلمان نسبت بهADHDو سطح آگاهی آنها در ابعاد دانش علایم ADHDو درمان همبستگی منفی 13/0 و 18/0 وجود داشت (01/0>P).