• English
    • Persian
  • English 
    • English
    • Persian
  • Login
View Item 
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Medicine
  • Theses(M)
  • View Item
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Medicine
  • Theses(M)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

بررسی اثر برنامه آموزش تفسیر الکتروکاردیوگرام میان دستیاران طب اورژانس دانشگاه علوم پزشکی تبریز

Thumbnail
Date
1393
Author
شمس وحدتی, صمد
اجاقی حقیقی, سیدحسین
Metadata
Show full item record
Abstract
ECG is the most common diagnostic modality for heart disease, That there is no replacement method. Previous studies have shown that lack of proficiency in ECG interpretation causes mismanagement of patients, and it is important to learn and the ability to interpret ECG among doctors, especially physicians, emergency medicine that excessive exposure to emergencies heart disease that can lead. A pre-test was given to all emergency medicine residents, which includes 34 peoples. There ECG were including more common and necessary in heart disease. Then five Class were formed that each were 120 minutes and including lecture, teaching at the bedside and active participation of students and simulated and standard patients. After finishing the classes. The test was given to all residents. The test was repeated three months later and six months later. In this study the average pretest scores of residents was 43/5% and post-test was 89/35% and residents answer to 87% of giving test in three month and six month later . In all tests. The third-year residents, gained the highest score and The first residents were the lowest score. At all levels of the resident, The lowest score was in heart block and hypertrophy., اهداف مطالعه:بررسی اثر بخشی برنامه‌صی آموزش الکتروکاردیوگرام میان دستیاران طب اورژانس.روش کار و مواد:ابتدا یک پیش آزمون از تمامی رزیدنت‌صهای طب اورژانس دردانشگاه علوم پزشکی تبریز که شامل 34 نفر بودند، گرفته شد که این نوار قلب‌صها شامل موارد شایع و حیاتی در بین بیماری های قلبی بود. سپس 5 جلسه کلاس آموزش الکتروکاردیوگرام که هر جلسه حدود 120دقیقه بود به شیوه‌صی استفاده از روش سخنرانی و مشارکت فعال دانشجویان در بحث گروهی و آموزش بر بالین بیمار واستفاده از بیماران استاندارد تشکیل گردید و بعد از آن پس آزمون گرفته شد و سه ماه بعد و شش ماه بعد نیز این آزمون تکرار گردید.یافته‌صها:دراین مطالعه درصد میانگین نمرات کسب شده در پیش آزمون 5/43% بوده و بعد از اتمام کلاس‌صها پس آزمون گرفته شد که رزیدنت‌صها به 35/89% از سوالات پاسخ صحیح دادند و درصد میانگین سه ماه بعد و شش ماه بعد حدود 87% بود. در تمام آزمون‌صها سال سه بیشترین و سال یک کمترین امتیاز را به خود اختصاص دادند. در هر سه رده‌صی رزیدنتی کمترین امتیاز مربوط به هایپرتروفی و بلوک‌صهای قلبی بود.
URI
http://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/21509
Collections
  • Theses(M)

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of KR-TBZMEDCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV