تعیین وضعیت آموزش وپژوهش در دوره پزشکی عمومی بر اساس سند حداقل توانمندیهای مورد انتظار پزشک عمومی در ایران از دیدگاه کارورزان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز
Abstract
In this study the current status of education and research during general medical education through the interns point of view compared with minimum expectations and competencies of GPs statement approved by ministry of health and medical education was evaluated. A questionnaire including items in the mentioned statement through two perspectives of offering and not offering training and evaluating the individuals ability was completed by 80 interns of Tabriz medical university who were chosen randomly and cooperate willingly. The results were analyzed by SPSS 15. In domain 1: health promotion and prevention of diseases and the role in health system and offering health services, In between the minimum and maximum rated capability of zero to one hundred, the average score was 49. In domain 2: clinical skills and communication skills, the average score was 65. In domain 3: practical procedures, the average score was 51. In domain4: Attitudes of medical ethics and legal responsibilities, the average was 41. The result of the current research evaluation in medicine was 2.6% good, 23.1% moderate and 74.4% poor. To evaluate the whole educational condition, the participants evaluated their self confidence after graduation for general practice as follows: 2.7% very high, 4.1% high, 39.2% medium 40.5% low, 13.5% very low,
در این مطالعه ارزیابی وضعیت فعلی آموزش و پژوهش در دوره پزشکی عمومی، از دیدگاه کارورزان سال آخر پزشکی در مقایسه با سند حداقلهای مورد انتظار از پزشکان عمومی مصوبه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، انجام پذیرفته است. توسط پرسشنامه ای موارد حیطه های مندرج در سند مذکور از دو منظر ارائه یا عدم ارائه آموزش در آن حیطه و نیز ارزیابی میزان توانمندی فردی، که توسط 80 کارورز دانشگاه علوم پزشکی تبریز که به طور تصادفی از بین کارورزهای دانشکده پزشکی انتخاب شده بودند و تمایل به همکاری با طرح را داشتند، تکمیل شد، نتایج توسط برنامه SPSS 15 آنالیز شد. در حیطه1: ارتقاء سلامت و پیشگیری از بیماریها و ایفای نقش در نظام و ارائهییخدمات سلامت، در امتیاز دهی بین حداقل و حداکثر توانمندی فردی از صفر تا صد، میانگین نمره 49 حاصل گردید. در حیطه 2: مهارتهای یالینی ی مهارتهای ایتباطی ،یمیانگین نمره 65 ، در حیطه 3: اقدامات عملی، ییانگین نمره 51، در حیطه 4: نگرشها اخلاق پزشکی وکیسئولیتهای قانینی ، میانگین نمره 41 بدست آمد.در ارزیابی وضعیت پژوهش، وضعیت فعیی پژویش در رشتهی پزشکی عموکی را 6ی2% خوب، 1/23%متوسط و 4/74%ضعیف ارزیابی نموده اند. و جهت ارزیابی کلیه وضعیت آموزشی، پاسخ دهندگان میزان ایتماد به نفس خود را پس از فراغت از تحصیل جهتیطبابت عمومی،7/2%یبسیار زیید،1/ی%زیاد، 2ی39%متوسط، 5/40%کم و 5ک13 %بسیار کم، بیان کرده اند.