• English
    • Persian
  • English 
    • English
    • Persian
  • Login
View Item 
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Medicine
  • Theses(M)
  • View Item
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Medicine
  • Theses(M)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

مقایسه عزت نفس در کودکان با اختلال بیش فعالی و کمبود توجه با کودکان سالم

Thumbnail
Date
1389
Author
داداش زاده, حسین
امیری, شاهرخ
Metadata
Show full item record
Abstract
Introduction: Attention deficit/hyperactivity disorder (ADHD) is a constant problem that its signs would expand by growing older. It is declared that ADHD can be related to low self esteem and its unpleasant consequences, but no study ever has confirmed or denied that. The aim of this study is to evaluate self esteem in children with attention deficit/hyperactivity disorder and normal children and compare that to discuss this probability. Methods: In an analytic cross sectional study, 60 children with ADHD and 85 normal children, all in guidance school, were studied. Children with ADHD were defined by child and adolescent psychiatrist according to DSM-IV-TR criteria and those meeting including criteria were included. To determine self esteem, standard Cooper Smith self esteem query was used. The score according to the query were compared between groups. Results: There was no significant difference between groups in mean self esteem grade. Majority of ADHD group comparing to normal group were the first child of the family (p<0.001). Literacy level in fathers and mothers was significantly higher in ADHD group (p=0.001 and p<0.001). Mental disorders in fathers and mothers of ADHD group was higher (p=0.03 & p=0.002, respectively)., هدف از این مطالعه بررسی میزان عزت نفس در کودکان با اختلال نقص توجه - بیش فعالی و سایر کودکان سالم و مقایسه آن در جهت بررسی این احتمال می باشد.روش کار: طی یک مطالعه مقطعی تحلیلی تعداد 60 کودک با اختلال ADHD و 85 کودک سالم، همگی در مقطع راهنمائی، مورد مطالعه قرار گرفتند. کودکان ADHD توسط فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان بر اساس معیار های DSM-IV-TR تعیین شده و افراد دارای معیار های ورود بررسی شدند. برای تعیین میزان عزت نفس، از پرسشنامه استاندارد تعیین میزان عزت نفس کوپر-اسمیت استفاده شد. امتیاز حاصل از این پرسشنامه بین دو گروه مقایسه گردید.نتایج: تفاوت آماری معنی داری از نظر میانگین نمره عزت نفس در بین دو گروه مشاهده نشد. اکثریت گروه ADHD در مقایسه با گروه سالم فرزند اول خانواده بودند(001/0p<). سطح سواد پدران و مادران بطور معنی داری در گروه ADHD بیشتر بود(001/0=p و 001/0p<). شیوع اختلالات روانپزشکی در پدران و مادران مبتلایان به ADHD بالاتر بود (به ترتیب، 03/0=p و 002/0=p).
URI
http://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/20671
Collections
  • Theses(M)

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of KR-TBZMEDCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV