• English
    • Persian
  • English 
    • English
    • Persian
  • Login
View Item 
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Medicine
  • Theses(M)
  • View Item
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Medicine
  • Theses(M)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

هنجاریابی پرسشنامه توانایی ها و مشکلات (SDQ) برای جمعیت هنجار و نابهنجار در سنین 6 تا 16 سال

Thumbnail
Author
حجاران, سعید
صفائیان, عبدالرسول
مالک, ایوب
Metadata
Show full item record
Abstract
This study assess the psychometric properties of the farsi version of SDQ in normal and abnormal population among the age of 6 16 years old in Tabriz. 303 students between 6 16 years drawn from different schools across the whole of city by random sampling and from children attending child psychiatry clinic. Based on K-SADS interviewing, they were divided in normal and abnormal groups. In each group SDQ forms and CBCL, TRF were completed by parents and teachers, and self report SDQ / YRS by 11 16 years old. Reliability was determined by internal consistency. Validity was assessed by ability of the questionnaire to discriminate between normal and abnormal samples, and ROC curves and in comparing with CBCL, TRF, YSR. Cut off points, sensitivity, specifity and other psychometric properties were calculated. Our results revealed that the reliability and validity of questionnaire are good, but internal consistency was lower than other studies.The total difficulty scales are potentially the most useful in discriminating between two groups . SDQ in determiation of normal and abnormal groups was as good as CBCL. The emotioal subscale was relatively weaker, especailly with report of teachers.This questionnaire has potentially ability in correctly screening of normal population based on high negative predictive value and negative power., این مطالعه در صدد هنجاریابی نسخه فارسی پرسشنامه توانایی ها و مشکلات و مقایسه آن با چک لیست رفتاری کودکان آخنباخ و تعیین نقاط برش آن است. 303 کودک و نوجوان 16- 6 ساله انتخاب شده به طور تصادفی از مدارس سطح شهر و مراجعین درمانگاه تخصصی بر اساس مصاحبه K-SADS در دو گروه بهنجار و نابهنجار مقایسه شدند. پرسشنامه های توانایی ها و مشکلات توسط والدین، آموزگاران و کودکان بالای 11سال در هر دو گروه تکمیل گردید. چک لیست رفتاری کودکان آخنباخ (YSR,TRF,CBCL) جهت مقایسه توسط افراد فوق تکمیل گردیدند. داده های مربوط به هنجاریابی جمع آوری گردید. پایایی با تعیین ثبات درونی و روایی با استفاده از توانایی پرسشنامه جهت تمایز بین نمونه هایب هنجار و نا بهنجار و منحنی های Roc و در مقایسه با چک لیست رفتاری کودکان آکنباخ تعیین گردید. نقاط برش، حساسیت، ویژگی و سایر ویژگی های روان سنجی محاسبه گردید. نتایج بدست آمده نشان دهنده پایایی و روایی مطلوب پرسشنامه است‌؛ ولی در مقایسه با سایر مطالعات ثبات درونی قابل قبول ولی کمتری مشاهده می شود. توانایی SDQ در افتراق بین دو گروه بهنجار و نابهنجار قابل مقایسه با چک لیست رفتاری کودکان آخنباخ بود . این پرسشنامه از توانمندی بالایی در تعیین موارد غیر بیمار با توجه به ارزش اخباری منفی و استحکام منفی برخوردار است. نمرات مشکلات کلی و بیش فعالی در تمایز بین نمونه های بهنجار و نابهنجار بهتر عمل می کردند. شاخص علایم هیجانی ضعیف تر عمل می کرد و کمترین پیش بینی تشخیصی در گروه اختلالات اضطرابی بود. فرم آموزگار توانایی تمایزی کمتری بویژه در مورد علایم هیجانی داشت.
URI
http://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/20596
Collections
  • Theses(M)

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of KR-TBZMEDCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV