تجربه رویدادهای استرس زای زندگی در کودکان سنین دبستان، یک مطالعه کیفی
Abstract
The goal of this research is understanding the nature and types of stressful events in life of school age children. This research is a qualitative and phenomenological research. Data gathered from deep and open interview with school age children that was done till the saturation of information. Interview was done with 29 children. 233 stress events was derived that was categorized in 17 basic categories. At the end 4 themes was assumed for these categories. The themes was: 1- Non supplied demands, 2- Loses, 3- threatening events, 4- Emotional stimulating events. The Non supplied demands theme has three basic categories: The Non supplied material or physical demands, Non supplied psychological demands, and Non supplied emotional demands. The loses theme consist of three basic categories: material or physical loses, psychological loses, and emotional loses. Emotional stimulating events has ten basic categories: The natural events, The observation of scene of war on television, be injured , The observation of quarrel of relatives, stay home lonely, threatening factors, punishment by teacher, punishment and reproach by parents, Disputation with sibling, Studying stress. One basic category , the observation of others turmoil, put in emotional stimulating events theme.,
هدف این پژوهش شناخت ماهیت و انواع رویدادهای استرس زای زندگی در کودکان سنین دبستان است. این تحقیق یک مطالعه با رویکرد کیفی است و از نوع پدیده شناسی می باشد. در این مطالعه داده ها با استفاده از مصاحبه عمیق و باز با کودکان سنین دبستان تا اشباع اطلاعات، جمع آوری شدند. با 29 کودک مصاحبه شد. 223 رویداد استرس زای استخراج شده از مصاحبه ها در 17 طبقه اصلی قرار گرفتند. در نهایت 4 تم کلی برای این طبقات در نظر گرفته شد. نتایج درچهار تم کلی الف) عدم تأمین نیازها ، ب) از دست دادن ها ، ج) رویدادهای تهدید کننده و د) رویدادهای تحریک کننده قرار گرفتند. تم عدم تامین نیاز ها خود شامل سه طبقه اصلی عدم تأمین نیازهای مادی یا فیزیکی، عدم تأمین نیازهای روانشناختی و عدم تأمین نیازهای عاطفی شد.در تم کلی ازدست دادن ها 3 طبقه اصلی از دست دادن های مادی یا فیزیکی ، از دست دادن های روانشناختی و از دست دادنهای عاطفی قرار گرفتند. تم کلی رویدادهای تهدید کننده خود شامل 10 طبقه اصلی حوادث طبیعی، مشاهده صحنهصهای جنگ در تلویزیون، زخمی شدن، مشاهده نزاع اطرافیان، تنها ماندن در خانه، عوامل ترسناک، تنبیه توسط معلم، تنبیه و سرزنش توسط پدر و مادر، مشاجره با خواهر و برادر و استرسصهای درسی شد و در تم کلی رویدادهای تحریک کننده یک طبقه اصلی با عبارت شاهد ناراحتی دیگران بودن قرار داده شد.