بررسی اختلالات روانپزشکی همراه با اختلال نقص توجه بیش فعالی در دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر تبریز
Abstract
the purpose of this study was to determine the lifetime prevalence of psychiatric disorders concomitant with ADHD among primary school students in tabriz. Material & Methods: This study was cross- sectional and descriptive- analytic. 1658 primary school (781 female and 877 male) students were selected in a cluster random manner. The first screening was performed by The Conner's teacher rating scale revised and Teacher ADHD rating scale-IV and then the students that the ADHD was established in them by child and adolescent psychiatrist according to DSM-IV-TR, were evaluated by K-SADS-PL semi-structured interview to detect the psychiatric co-morbidities. Results: The prevalence of psychiatric co-morbidity in ADHD subjects was 62.5%. Oppositional defiant disorder (29.4%), specific phobia (21.9%), and enuresis (17.5%) were the most common co morbidities. ,
هدف از این مطالعه بررسی شیوع اختلالات روانپزشکی همراه با اختلال نقص توجه- بیش فعالی در دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر تبریز و بررسی رابطه بین عوامل جمعیت شناختی و اختلالات روانپزشکی در دانش آموزان مبتلا به اختلال نقص توجه- بیش فعالی می باشد.مواد و روش ها: مطالعه از نوع مطالعه توصیفی- تحلیلی (مقطعی) بوده و از روش نمونه گیری خوشه ای چند طبقه ای تصادفی استفاده شده است به این ترتیب که 1658 دانش آموز در مقطع ابتدایی (781 نفر دانش آموز دختر و 877 نفر دانش آموز پسر) انتخاب شدند. غربالگری اولیه به وسیله فرم کوتاه و تجدید نظر شده مقیاس درجه بندی کانرز معلم و مقیاس درجه بندی ADHD انجام شد و سپس دانش آموزانی که تشخیص ADHD در آنها از طریق مصاحبه با روانپزشک کودک و نوجوان و بر اساس معیارهای DSM-IV-TR محرز گردید تحت بررسی از نظر همبودی های روانپزشکی از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته بر اساس K-SADS- PL قرار گرفتند. نتایج: طبق نتایج بدست آمده 62.5% افراد مبتلا به ADHD دارای همبودی با اختلالات روانپزشکی بودند. در این بین اختلال نافرمانی مقابله جویانه با 29.4% شایع ترین همبودی و پس از آن اختلال فوبی اختصاصی با 21.9% و شب ادراری با 17.5% شایع ترین اختلالات همبودی بودند.