بررسی تاثیرکارگاههای آموزشی اخلاق پزشکی بر آگاهی، نگرش و توانایی و تصمیم گیری دانشجویان ورودی87 دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز
Abstract
Objective: Studying the effects of medical ethics workshop on ethical competencies of first- year medical students including: 1) moral attitudes 2) moral judgment(ability to conclude) 3) moral knowledge Methodology: Before and after the workshop anonymous questionnaires were distributed among the students. The questionnaires were composed of 34 questions in three mentioned parts. After collecting the questionnaires the data were analyzed using SPSS 17. Results: The workshop had significant effects on the three domains of the research.,
هدف: مطالعهی تأثیر کارگاه آموزشی اخلاق پزشکی:1- بر نگرش دانشجویان سال اول پزشکی از مسائل جاری اخلاق پزشکی2- بر توانایی تصمیمگیری دانشجویان سال اول پزشکی در مواجهه با مسائل اخلاق پزشکی3- بر میزان آگاهی و دانستههای دانشجویان سال اول پزشکی از مباحث اخلاق پزشکیروش کار: طی برگزاری کارگاه آموزشی اخلاق پزشکی برای دانشجویان پزشکی ورودی 87 در ترم دوم قبل از آموزش، پرسشنامههایی بینام که 3 محور نگرش، دانش و توانایی تصمیمگیری دانشجویان در مواجهه با مسائل اخلاق پزشکی را میسنجید در اختیار دانشجویان قرار گرفت. بعداز آموزش، نسخ دیگری از همان پرسشنامهها تحویل دانشجویان گردید. پس از جمعآوری پرسشنامهها، دادهها به کمک نرمافزار SPSS نسخه 17 آنالیز شد. یافتهها: کارگاه ارائه شده تأثیرات مثبت معنیداری در هر سه حوزه تغییر نگرش، افزایش توانایی تصمیمگیری و افزایش دانش دانشجویان در ارتباط با مباحث اخلاق پزشکی داشته است.