بررسی شیوع اختلال کمبودتوجه بیش فعالی در دانش آموزان دوره ابتدایی شهر تبریز در سال تحصیلی87-86
Abstract
هدف از تحقیق حاضر بررسی و مقایسه شیوع سه نوع اختلال نقص توجه بیش فعالی مشتمل بر1-نوع برجسته نقص توجه2 -بیش فعالی و تکانشگری 3-نوع ترکیبی در دختران و پسران و در میان طبقات مختلف اجتماعی اقتصادی بر اساس شغل پدر بوده است. در یک مطالعه توصیفی مقطعی تحلیلی شیوع انواع زیر گروههای اختلال کمبود توجه بیش فعالی در مدارس ابتدایی شهر تبریز مورد بررسی قرار گرفت. 1658 دانش آموزان دختر و پسر را از5 ناحیه آموزش و پرورش تبریز که از دو ناحیه 2 مدرسه دولتی و 1 مدرسه غیر انتفاعی پسرانه و 2 مدرسه دولتی و 1 مدرسه غیر انتفاعی دخترانه به نسبت 2 به 1 به صورت تصادفی انتخاب شدند و از هر مدرسه بطور تصادفی 2 کلاس انتخاب شدند. جهت جمع آوری اطلاعات لازم از فرم کوتاه و تجدید نظر شده مقیاس درجه بندی کانرز معلم و مقیاس درجه بندی ADHD نسخه مدرسه استفاده شد که توسط معلمینی که آموزشهای لازم را دیده بودند پرشد. برای تعیین انواع زیرگروههای ADHD از نسخه مدرسه استفاده شد که علائم اختلال را طبق DSM-IV-TR می سنجد. در مرحله دوم تعداد 216 نفری که ADHD تشخیص داده شده بودند برای مصاحبه بالینی بر اساس K-SADS توسط روانپزشک کودک و نوجوان دعوت شدند که در مرحله دوم برای 160 نفر تشخیص ADHD گذاشته شد. شیوع ADHD با استفاده از پرسشنامه 5/13% و با توجه به مصاحبه بالینی به 7/9% رسید. شیوع ADHD در پسران بیشتر از دختران بود. در پسران انواع ADHD-C و ADHD-HI شایع تر است و در دختران انواع ADHD-C و ADHD-IAشایع تر است. شیوع ADHD در ناحیه 1 آموزش و پرورش بیشتر بود. شیوع در مدارس دولتی و غیر انتفاعی تفاوت معنادار نداشت.