• English
    • Persian
  • English 
    • English
    • Persian
  • Login
View Item 
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Medicine
  • Theses(M)
  • View Item
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Medicine
  • Theses(M)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

بررسی رضایت بیماران مراجعه کننده به بخش اورژانس بیمارستان امام رضا (ع) تبریز در سال1387

Thumbnail
Date
1389
Author
سلیمانپور, حسن
Metadata
Show full item record
Abstract
The objective of this study was to evaluate patients, satisfaction with the emergency department of Imam Reza hospital in Tabriz, Iran. This study was carried out in one week and during all shifts. Trained researchers used standard Press Ganey questionnaire, which was administered outside the emergency department area in the absence of any medical staff. Patients were asked to complete the questionnaire prior to discharge. The study questionnaire included 30 questions, based on likert scale, and comprised of four sections namely: 1- Identification and waiting time, 2- Registration process, physical comfort and nursing care, 3- Physician care and 4- Overall satisfaction of emergency department. Descriptive statistics were used throughout data analysis in a number of ways using SPSS 13. Five hundred patients underwent to our ED were included in this study. The highest satisfaction rates were observed in the terms of Courtesy of physicians (82.1%) and Courtesy of nurses (78.1%). The patients rated high dissatisfaction with these items: Care provider's efforts to involve patient in decisions about treatment (26.5%), Waiting time before the first visit by the care provider (26.2%) and Cleanliness of emergency room (22.2%). The mean waiting time for the first visit of physician was 24,15. Overall, satisfaction rate was dependent to the mean of waiting time. The mean waiting time for the low rate of satisfaction was 47,11 with the confidence interval of (19.31, 74.51), and for very good level of satisfaction it was 14,57 through (10.58, 18.57) confidence interval. 63.2% of the patients rated their general satisfaction with emergency setting as good or very good. On the whole, patient satisfaction rate at the lowest level was 7.7 with the confidence interval of (5.1, 10.4), at the low level it was 5.8 % with the confidence interval of (3.7, 7.9). The rate of satisfaction for the mediocre level was 23.3 through the confidence interval of (19.1, 27.5), for the high level of satisfaction it was 28.3 by the confidence interval of (22.9, 32.8) and for very high level of satisfaction this rate was 32.9% with the confidence interval of (28.4, 37.4). , مطالعه حاضر به ارزیابی میزان رضایت مندی بیماران از بخش اورژانس بیمارستان امام رضا(ع)تبریز پرداخته است. این مطالعه درطول یک هفته و در تمام طول مدت شیفتهای کاری و با استفاده از پرسشنامه استاندارد پرسگانی و بوسیله پرسشگران آموزش دیده انجام شد. تکمیل پرسشنامه با پرسش از بیماران و در خارج از محوطه اورژانس و بدون حضور کادر درمانی و در حالیکه پرسشگران روپوش سفید و یا هر نوع لباس فرم دیگر بر تن نداشتند ، و قبل از ترخیص بیماران انجام شد. پرسشنامه حاوی 30 سوال و در چهار قسمت:مشخصات فردی و زمان انتظار، خدمات پرستاری پذیرش و فضای فیزیکی اورژانس، خدمات پزشکی،رضایت کلی از اورژانس براساس معیار لیکرت طراحی شده است. داده های به دست آمده بوسیله نرم افزار آماری 13SPSS و به روش توصیفی (Descriptive) مورد آنالیز قرار گرفت.تعداد 500 نفر وارد مطالعه گردیدند. بالاترین میزان رضایت در میان آیتم های مندرج در پرسشنامه از نحوه برخورد پزشک (1/82 درصد) و در رتبه بعدی از نحوه برخورد پرستار ( 1/ 78 درصد ) بوده است. بیشترین میزان نا رضایتی نیز از میزان تلاش ارائه دهنده خدمت برای دخالت دادن بیمار در تصمیم گیری برای ادامه درمان (5/26 درصد) ودر رتبه بعدی از مدت زمان انتظار تا انجام اولین ویزیت توسط پزشک ( 2/26 درصد) و پاکیزگی و نظافت اورژانس ( 2/22 درصد) بود. متوسط مدت زمان انتظار برای انجام اولین ویزیت توسط پزشک بطور متوسط ، "15 و '24 محاسبه گردید (حد اکثر 30 و حداقل 1 دقیقه). 2/63 درصد از بیماران میزان رضایت کلی خود را از مجموعه اورژانس خیلی زیاد و زیاد، گزارش نمودند.
URI
http://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/20247
Collections
  • Theses(M)

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of KR-TBZMEDCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV