بررسی مزان رضایتمندی بیماران بستری از زمان بستری و نحوه ارائه خدمات اولیه در بیمارستان الزهرای تبریز
Abstract
This study aims at evaluating the patients satisfaction admitted in Tabriz Alzahra Teaching Hospital, a specialized Center in obstetrics and gynecological disease. Methods & Materials In an analytic-descriptive cross-sectional study, 1000 female patients admitted in Tabriz Alzahra Hospital were questioned by a 34-item closed-answer questionnaire (ranking from very unsatisfied to very satisfied) at the time of discharge during a one-year period. The validity and reliability of this questionnaire were confirmed by determining Cronbachs alpha and the test-retest method. The results were also compared between different working shifts (morning, evening, night). Results Nine hundred ninety eight (99.8%) patients returned the completed questionnaires. The satisfaction rates (satisfied or very satisfied responses) were 61.2%, 55.8%, 61.8% and 59.5% for admitting procedures, primary care giving, treatments and therapeutic interventions and overall, respectively. The satisfaction rate for access to doctors was highest in the morning and lowest at the night shifts. The satisfaction rate about the personnels treatment was lowest during the night shifts. The satisfaction rate about the residents treatment was highest during the morning shifts. There was no significant difference between the three working shifts regarding psychological feelings and humanitarian respect and issues like food and private and public hygiene. There was a significant direct correlation between the mean score of satisfaction and patients age ( Spearmans rho=0.117, p<0.001).,
این مطالعه، بررسی رضایتمندی بیماران بستری در بیمارستان آموزشی بیماری های زنان و مامایی الزهرا است. مواد و روشهادر یک مطالعه توصیفی-تحلیلی و مقطعی، 1000 خانم بستری شده شده در بیمارستان الزهرا تبریز با استفاده از یک پرسشنامه 34 سوالی حاوی پاسخ های بسته (از بسیار ناراضی تا بسیار راضی) در زمان ترخیص طی مدت یک سال مورد سوال قرار گرفتند. اعتبار و پایایی پرسشنامه با استفاده از تعیین آلفای کرونباخ و روش تست-رتست ارزیابی شد. نتایج بر اساس شیفت های کاری (صبح، عصر و شب) نیز مقایسه شدند. نتایج998 (8/99%) بیماران پرسشنامه های تکمیل شده را برگرداندند. میزان رضایتمندی (راضی یا بسیار راضی) در مورد روند بستری، ارائه خدمات اولیه، مداخلات درمانی و در کل بترتیب 2/61، 8/55، 8/61 و 5/59 درصد بود. میزان رضایتمندی در زمینه دسترسی به پزشک در شیفت صبح بیشترین و در شیفت شب کمترین میزان بود. میزان رضایتمندی در مورد رفتار کادر طی شیفت شب کمترین میزان بود. میزان رضایتمندی در مورد رفتار دستیاران طی شیفت صبح بیشترین میزان بود. از نظر احساس امنیت روانی و احترام انسانی و مواردی مانند وضعیت تغذیه، بهداشت فردی و بهداشت عمومی تفاوتی بین شیفت های کاری وجود نداشت. همبستگی مستقیم و معنی داری بین متوسط امتیاز رضایتمندی و سن بیماران وجود داشت (ضریب اسپیرمن=117/0، 001/0>p).