طراحی مدل آموزشی ارتباط بین حرفه ای برای دانشجویان علوم پزشکی
Abstract
پرسشنامه RIPLS (Readiness for Inter Professional Leaming Scale) ، حاوی سوال 50 به فارسی ترجمه شده و ترجمه آن به انگلیسی برگردانده و توسط فردی مسلط به زبان انگلیسی با نسخه اصلی تطابق داده شد و نسخه نهایی فارسی آن توسط سه صاحبنظر در آموزش پزشکی بررسی و اعتبار آن تایید شد. سپس در اختیار دانشجوی پزشکی مقاطع بالینی که به طور تصادفی انخاب شدند، قرار گرفت که پرسشنامه ی نفر که حاظر به همکاری شدن167مورد بررسی قرار گرفت. این پرسشنامه حاوی بخشهایی از قبیل نگرش در مورد همکاری بین رشته ای و کار تیمی ، هویت شغلی ، مسئولیت ها155نقش ها و موانع اجرایی در راستای یادگیری بین حرفه ای و دروس مناسب برای این منظور بود. پرسشنامه توسط دانشجویان تکمیل و جمع آوری شد و داده ها با SPSS آنالیز شدند. مهمترین موانع در اجرای IPE عدم شناخت دانشجویان و مسئولین از روش اجرای آموزش بین حرفه ای ، مشکلات برنامه ریزی و تقویم آموزشی و برنامه های آموزشی rigid ذکر شده بود.مناسب ترین دروس برای آموزش مشترک از نظر دانشجویان ، برقراری ارتباط ، نقد مقالات پژوهشی ، بهداشت عمومی و آمار حیاتی بودند