بررسی میزان تجسم فضایی کودکان مبتلا میلومننگوسل عمل شده
Abstract
هدف از این مطالعه بررسی توانایی های تجسم فضایی در کودکان مبتلا به میلومننگوسل عمل شده می باشد. در یک مطالعه مورد شاهدی ما کودک مبتلا به مننگوسل را که در بیمارستان امام خمینی تبریز ع15 شده بودند در مدت ماه بررسی نمودیم. کودک سالم همسان از نظر سن و جنس نیز به عنوان گروه شاهد وارد مطالعه شدند. پرشنا14 نا توانایی های یادگیری غیر 15امی، بخش مهارت های تجسم فضایی از طریق مصاحبه با والدین کودکان تکمیل گردید. بر این اساس نا توانی های یادگیری غیر کلامی (اختلال تجسم فضایی) در هر دو گرئه تعیین و مقایسه شد. یک سیستم امتیاز دهی در مورد پرسشنامه طراحی شد (امتیاز بالاتر به معنی سو گیری بیشتر به سمت ناتوانی تجسم فضایی است) و متوسط این امتیاز نیز در دو گروه مقایسه شد. بیمار، مذکر و مونث باسن متوسط + () سال و شاهد، مذکر و مونث با سن متوسط + () سال وارد مطالعه شدند P) بترتیب و ). ( ) بیمار دچار اختلالات یادگیری غیر کلامی در گروه مورد وجود داشت، در حالی که هیچ مورد اختلال یادگیری غیرکلامی در همتایان شاهد مشاهده نگردید (=.(P متوسط امتیاز 15تلال یادگیر11غیر کلامی 4طور معنی داری در کودکان دچ052میل447نگ355 عمل شده د15مقایسه با8گروه شاهد 7یشتر بود ( + در براب062 423 35 =(P، بدین معنی که سوگیری متوسط امتیاز در گ0256مو0274طور 2شمگ133 به سمت ناتوانی یادگیری غیرکلامی بود.