تعیین میزان مهارت بالینی بین رشتهای کارورزان پزشکی
Abstract
هدف اصلی این مطالعه ارزیابی میزان مهارتهای عملی کسب شده توسط انترنها در بخشهای بالینی دانشکده پزشکی بود. در مود برخی مهارتهای عمومی مثل خونگیری و تزریقات، تعبیه NGT، سونداژ مثانه، بخیه و...که جزوء وظایف اجباری انترنها در بخشهای مختلف است انترنها به کرات آن را انجام دادهاند و به نظر خودشان هم مهارت خوبی کسب کردهاند اما متاسفانه آموزش این مهارتهای عمومی اکثرا به صورت مشاهده آنها حین انجام آن توسط انترنهای دیگر یا پرستار بوده و رزیدنتها و اساتید که رکن اصلی آموزش انترنی هستند، در آموزش صحیح این مهارتها تاثیری ندارند.برخی مهارتهای خاص که جزو وظایف اورژانس پزشک عمومی است از قبیل انتوباسیون و جسم خارجی چشم یا گوش یا تراکئوستومی، آتل گچی ... انترنها به ندرت موفق به انجام مستقل نشده اند و مهارت کافی نیز کسب نکرده اند و مطلب مهم اینکه در آموزش این مهارت، مشاهده تاثیر چندانی نداشته است