Show simple item record

dc.contributor.authorصادقی, پوریا
dc.date.accessioned2025-04-20T07:29:14Z
dc.date.available2025-04-20T07:29:14Z
dc.date.issued1403en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.tbzmed.ac.ir:443/xmlui/handle/123456789/72289
dc.description.abstractمقدمه: یکی از مهم ترین اهداف آموزش پزشکی، به حداقل رساندن خطاهای آزمون به منظور دستیابی به پایایی و روایی بالا است. تحلیل آزمون‌ها برای آزمون‌های مهم و سرنوشت‌ساز علوم پزشکی که به جامعه پاسخگو هستند از درجه اهمیت بالاتری برخورددار است. منطق استفاده از روش هاى تحلیل آزمون، بهبود کیفیت و پایایى ارزیابى هاى به عمل آمده و انتخاب سؤالاتى است که به طور مناسب تر به سنجش عملکرد فراگیران مى پردازند. هدف: این پژوهش با هدف تحلیل کمی و کیفی آزمون‌های دروس اختصاصی گروه های آموزشی علوم پایه پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در نیمسال اول سال تحصیلی 1402-1403انجام پذیرفت. مواد و روش ها: این مطالعه از نوع توصیفی ـ تحلیلی و کاربردی بود. جمعیت هدف تمام آزمون‌های چهار گزینه ای دروس اختصاصی دوره علوم پایه پزشکی (34 واحد اختصاصی و 810 سؤال چهار گزینه ای) در نیمسال اول 1403-1402بود که به روش تمام شماری وارد مطالعه شدند. داده های جمع آوری شده در سه سطح مختلف (درس، گروه و کل آزمون‌ها) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. از موارد مورد تحلیل در این پژوهش، بررسی ضرایب تمیز، دشواری، ضریب همبستگی کودرـ ریچاردسون (KR20)، درجه سختی سؤالات، گزینه های غیر عملکردی، روایی صوری بر مبنای قواعد میلمن روایی محتوایی (پوشش اهداف کوریکولوم)، بررسی تاکسونومی سؤالات و نیز تحلیل آیتم های هر آزمون، تحلیل کلیت هر آزمون و تحلیل کل آزمون‌ها بود. یافته ها: نتایج تحلیل کل آزمون‌های دروس اختصاصی نشان داد که 42% سؤالات از نوع آسان، 50% از نوع مناسب و 8 % سخت بودند؛ 8/1% گزینه‌ها (تقریبا 58 گزینه) گزینه غیر عملکردی بودند و 2/1% سؤالات دارای ضریب تمیز منفی، 69 % مناسب و 8/29 % دارای ضریب تمیز کم بودند. در بررسی روایی محتوایی و صوری به ترتیب 6/96 % و 89 % پوشش داده شده بود و کلیه سؤالات در سطح تاکسونومی نوع یک طراحی شده بودند. نتیجه گیری: آزمون‌های طراحی‌شده دارای ضوابط و استانداردهای قابل قبولی بودند، اما طراحی سؤالات سخت‌تر و افزایش تنوع در انواع سؤالات و رعایت اصول بلوپرینت در برخی دروس احساس می‌شود. این اطلاعات می‌تواند به مدیران و طراحان آزمون در بهبود کیفیت و اعتبار آزمون‌ها کمک کند و باعث ارتقاء روایی و پایایی سؤالات آزمون در دوره ها و امتحانات بعدی شود.en_US
dc.language.isofaen_US
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی تبریز، مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکیen_US
dc.subjectتحلیل کمیen_US
dc.subjectتحلیل کیفیen_US
dc.subjectعلوم پایه پزشکیen_US
dc.subjectآزمون‌های چند گزینه‌ایen_US
dc.titleتحلیل کمی و کیفی آزمون‌های گروه های آموزشی علوم پایه پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در نیمسال اول سال تحصیلی 1403-1402en_US
dc.typeThesisen_US
dc.contributor.supervisorپورعباس, احمد
dc.contributor.supervisorدهقانی, غلامعلی
dc.contributor.departmentآموزش علوم پزشکیen_US
dc.description.disciplineآموزش پزشکیen_US
dc.description.degreeکارشناسی ارشدen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record