Show simple item record

dc.contributor.advisorبهشید, مژگان
dc.contributor.authorغفاری, مریم
dc.date.accessioned2024-12-22T06:58:56Z
dc.date.available2024-12-22T06:58:56Z
dc.date.issued1402en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.tbzmed.ac.ir:443/xmlui/handle/123456789/71821
dc.description.abstractچکیده زمینه و هدف پژوهش: آتانازی به معنای مرگ راحت و یا قتل از روی ترحم می باشد. پرستاران به علت نقش بسیار مهم خود در امر مراقبت و ماهیت شغلی خود، بیشتر از سایر مراقبین با درخواست آتانازی مواجه می شوند. لذا نگرش آن ها نسبت به آتانازی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این نگرش می تواند تحت تاثیر عوامل مختلف از جمله ویژگی های دموگرافیک و روانشناختی پرستار قرار بگیرد. لذا این مطالعه با هدف بررسی نگرش پرستاران شاغل در بخش های ویژه و داخلی- جراحی به آتانازی و ارتباط آن با عزت نفس و خودکارآمدی پرستاران انجام شده است. روش اجرا: این پژوهش، یک مطالعه توصیفی - همبستگی است که بر روی 400 پرستار شاغل در بخش های مراقبت ویژه و داخلی- جراحی ( 194پرستار ویژه و 206 پرستار داخلی- جراحی) در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام شد. داده ها با استفاده از پرسشنامه های دموگرافیک، نگرش به آتانازی Holloway، خودکارآمدی عمومیSchwarzer & Jerusalem و عزت نفس Rosenberg جمع آوری و با نرم افزار SPSS v.24و آزمون های آماری T-test و ANOVA آنالیز شد. یافته ها: بر اساس نتایج حاصل از پژوهش حاضر 65% پرستاران نمره کمتر از 75 (از120 امتیاز) را کسب کردند که نشان‌-دهنده نگرش منفی به انجام آتانازی است و در مقابل 35% پرستاران نمره بالای 75 را کسب کردند که نشان‌دهنده نگرش مثبت به آتانازی است. میانگین عزت نفس پرستاران (09/2 ±43/25) و میانگین خودکارآمدی (48/4 ±35/35) به دست آمد که نشان دهنده عزت نفس و خودکارآمدی بالای پرستاران بود. نتایج نشان داد که بین نگرش به آتانازی، عزت نفس و خودکارآمدی همبستگی وجود ندارد) 05/0≤(P. اما بین عزت نفس و خودکارآمدی همبستگی مثبتی وجود داشت (001/0≥.(P= یعنی هرچقدر عزت نفس افزایش یابد به همان میزان خودکارآمدی نیز افزایش می یابد (336/0r=) . نتیجه گیری: نگرش اکثر پرستاران به آتانازی منفی می باشد، درحالی که 35% از پرستاران شرکت کننده نگرش مثبت داشته و موافق این پدیده هستند. عزت نفس و خودکارآمدی دو مولفه اصلی روانشناختی هستند که موجب حل هرچه بهتر مسائل اخلاقی و بالینی می شوند. لذا مسئولان آموزش و مدیران پرستاری بایستی این درصد از نگرش مثبت و توافق با آتانازی را جدی گرفته و با تدوین برنامه های آموزشی گام موثرتری در راستای تغییر نگرش پرستاران، افزایش عزت نفس، خودکارآمدی و در نهایت افزایش ایمنی بیمارانی که آتانازی در مورد آن ها مطرح است بردارند.en_US
dc.language.isofaen_US
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده پرستاری و ماماییen_US
dc.relation.isversionofفارسیen_US
dc.subjectکلید واژه ها: آتانازی، نگرش پرستار، عزت نفس، خودکارآمدی، پرستاران بخش های ویژه، پرستاران بخش های داخلی– جراحی، مراقبت پایان حیات، تصمیم گیری بالینی، عملکرد پرستاریen_US
dc.titleنگرش پرستاران بخش های ویژه و داخلی- جراحی به آتانازی و ارتباط آن با عزت نفس و خودکارآمدی پرستاران بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تبریز،1401en_US
dc.typeThesisen_US
dc.contributor.supervisorشبانلویی, رضا
dc.identifier.docnoپ1097en_US
dc.identifier.callno1097en_US
dc.contributor.departmentآموزش پرستاریen_US
dc.description.disciplineپرستاریen_US
dc.description.degreeفوق لیسانسen_US


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record