Show simple item record

dc.contributor.advisorقوجازاده, مرتضی
dc.contributor.advisorحاج ابراهیمی, سکینه
dc.contributor.authorرنجبر, فاطمه
dc.date.accessioned2024-07-02T05:39:34Z
dc.date.available2024-07-02T05:39:34Z
dc.date.issued1400en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.tbzmed.ac.ir:443/xmlui/handle/123456789/70863
dc.description.abstractمقدمه: مهارتهای غیر شناختی نقش مهمی در موفقیت دانشجویان ایفا می کنند و می توانند پیامدهای مثبتی را در طول زندگی در بر داشته باشند. با این حال، نقش هر مهارت غیر شناختی در پیش بینی عملکرد دانشجویان پزشکی مشخص نیست. در این مرور سیستماتیک ، مهارت های غیر شناختی که بهتر است در فرایند پذیرش دانشجویان علوم پزشکی مورد ارزیابی قرار گیرند شناسایی می شوند و نقش این مهارتهای غیر شناختی در پیش بینی عملکرد دانشجویان پزشکی مشخص می شود. روش کار و مواد: در این مطالعه مروری سیستماتیک ، استراتژی جستجو با ترکیبی از controlled vocabulary ، کلید واژه های Free text و مترادف آنها ودر نظر گرفتن کلمات کلیدی بر اساس Participant, Concept, Context, Outcome(PCCO) صورت گرفت. جستجو در پایگاههای MEDLINE, PubMed, EMBASE, ERIC, Cochrane Library, CINAHL and Psychology Database و برای مقالات فارسی از SID, IranDoc, Magiran استفاده شد. همچنین لیستی از منابع مطالعات چاپ شده و grey literatureشامل کارآزمایی های ثبت شده و پایاننامه ها ProQuest و چهار مجله کلیدی و داده های منتشر نشده محققان صاحب نظر نیز مد نظر قرار گرفت. غربالگری و ارزیابی توسط دو داور به طور مستقل انجام شد و در صورت هرگونه عدم توافق بین ارزیاب ها ، این عدم توافق مورد بحث قرار گرفت و در صورت عدم حل مشکل به ارزیاب سوم ارجاع داده شد. برای ارزیابی کیفیت شواهد ازBEME quality framework استفاده شد. فرایند انتخاب مقالات با استفاده از فلوچارت که برای بررسی های سیستماتیک و متاآنالیز(PRISMA) مورد استفاده قرار می گیرد گزارش شد و در صورت امکان متاآنالیز انجام شد. یافته‌ها: 21 مقاله از180 مقاله در این مطالعه مرور شدند. توصیف روایتی از نقش مهارتهای غیر شناختی در پیش بینی عملکرد دانشجویان ارائه شد. نتایج بر اساس سال تحصیلی و رشته تحصیلی گروه بندی شدند. با استفاده از مدل های اثر تصادفی ، متاآنالیزها اثرات قابل توجهی را برای Narcissism، Aloofness ، Confidence ، Empathy ، Neuroticism ، Extraversion نشان دادند. در حالی که اثرات برآورد شده برایOpenness ، Aggreeableness ، Conscientiousness قابل توجه نبودند. نتیجه‌گیری: یافته های این مرور نشان می دهد که مهارت های Narcissism، Aloofness ، Confidence ، Empathy ، Neuroticism ، Extraversion بر عملکرد تحصیلی دانشجویان پزشکی تاثیر مثبت دارد. بررسی متغیرهای تعدیل کننده نشان داد که متولیان آموزش می توانند از یافته های این مرور برای انتخاب بهترین دانشجویان و تربیت افراد توانمند استفاده کنند.en_US
dc.language.isofaen_US
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی تبریز، مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکیen_US
dc.subjectمهارت های غیرشناختیen_US
dc.subjectعملکردen_US
dc.subjectدانشجویان پزشکیen_US
dc.titleارزش پیشگویی کنندگی عملکرد دانشجویان علوم پزشکی توسط هریک از معیارها و روشهای سنجش خصوصیات غیرشناختی: یک مرور نظام مند و فراتحلیلen_US
dc.typeThesisen_US
dc.contributor.supervisorغفاری فر, سعیده
dc.contributor.departmentگروه آموزش علوم پزشکیen_US
dc.description.disciplineآموزش علوم پزشکیen_US
dc.description.degreeکارشناسی ارشدen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record