Show simple item record

dc.contributor.advisorفرح بخش, مصطفی
dc.contributor.advisorصادقی بازرگانی, همایون
dc.contributor.authorمحمدی بینا, زهرا
dc.date.accessioned2024-04-16T08:44:07Z
dc.date.available2024-04-16T08:44:07Z
dc.date.issued1402en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.tbzmed.ac.ir:443/xmlui/handle/123456789/70516
dc.description.abstractاختلال حرکتی از مهمترین علایم اختلال نقص توجه- بیش فعالی است. پژوهش حاضر با هدف مقایسه هماهنگی دست ها در نوجوانان مبتلا به ADHD و کنترل صورت گرفت. مواد و روش ها: در این مطالعه که یک مطالعه مقطعی است. نمونه گیری به روش نمونه گیری در دسترس کلیه نوجوانان مبتلا به ADHD توسط فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان تشخیص ADHD گرفته اند وارد مطالعه شد، حجم نمونه برای دو گروه مورد و شاهد 30 نفر به ازای هر گروه انتخاب گردید. بعد از اخذ رضایت، ابتدا در هر دو گروه مصاحبه تشخیصی نیمه ساختاریافته SAPS-K–PL توسط فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان انجام گردید. سپس تکلیف هماهنگی دو دست از سیستم آزمون وینا برای همه نمونه ها سنجش شد. از نرم افزار SPSS.26 و با استفاده از آزمون تی مستقل برای تحلیل داده ها استفاده گردید. یافته ها: فرضيه اول نشان داد که میانگین مدت زمان هماهنگی دست ها در نوجوانان مبتلا به ADHD و گروه کنترل تفاوت معنی دار با همدیگر ندارند. فرضيه دوم نشان داد که میانگین مدت خطا کل و درصد مدت خطا کل در نوجوانان نوجوانان مبتلا به ADHD در مقایسه با گروه کنترل بیشتر است. یافته های پژوهش در فرضیه سوم نشان داد که سطح دشواری هماهنگی دست ها در نوجوانان مبتلا به ADHD در مقایسه با گروه کنترل تفاوت ندارند.en_US
dc.language.isofaen_US
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده پزشکیen_US
dc.subjectهماهنگی دو دستen_US
dc.subjectاختلال نقص توجه- بیش فعالیen_US
dc.subjectبیش فعالیen_US
dc.subjectنوجوانانen_US
dc.subjectسیستم آزمون ویناen_US
dc.titleهماهنگی دستها در نوجوانان مبتلا به ADHD در مقایسه با گروه کنترلen_US
dc.typeThesisen_US
dc.contributor.supervisorامیری, شاهرخ
dc.identifier.docno601480en_US
dc.identifier.callno11480en_US
dc.description.disciplineروانپزشکیen_US
dc.description.degreeدکترای تخصصیen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record