dc.contributor.advisor | بهشید, مژگان | |
dc.contributor.author | رضایان دستجردی, حمیده | |
dc.date.accessioned | 2024-04-08T06:32:26Z | |
dc.date.available | 2024-04-08T06:32:26Z | |
dc.date.issued | 1402 | en_US |
dc.identifier.uri | https://dspace.tbzmed.ac.ir:443/xmlui/handle/123456789/70478 | |
dc.description.abstract | چکیده
زمینه و هدف: امروزه اخلاق حرفه ای، بخش مهمی از حرفه ها را تشکیل می دهد و این مساله با توجه به ماهیت اخلاقی حرفه ی پرستاری، در این حرفه اهمیت بیشتری پیدا می کند. شجاعت اخلاقی، یک ویژگی ذاتی انسانی است که در برخورد با شرایط دشوار اخلاقی تجلی یافته و منجر به عمل براساس اصول اخلاقی با وجود موانع می گردد. داشتن شجاعت اخلاقی در مواجهه با مشکلات و چالش های اخلاقی موجود در مراقبت از کودکان امری غیرقابل اجتناب است. با توجه به خلاء دانش موجود در زمینه ی شناخت شجاعت اخلاقی و ارتباط آن با رفتارهای مراقبتی پرستاران شاغل در بخش های کودکان، این مطالعه با هدف تعیین ارتباط بین شجاعت اخلاقی و رفتارهای مراقبتی پرستاران شاغل در بخش های کودکان انجام شد.
مواد و روش ها: مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی،مقطعی -همبستگی بود که بر روی 175 پرستار شاغل در بخش های کودکان مرکز آموزشی درمانی مردانی آذر تبریز در تابستان 1402انجام شد. نمونه گیری به روش نمونه گیری در دسترس از پرستارانی که واجد معیارهای ورود به مطالعه بودند، و جمع آوری داده ها به روش خوداظهاری با استفاده از ابزاری مشتمل بر 3 بخش پرسشنامه مشخصات فردی- اجتماعی، پرسشنامه رفتارهای مراقبتی پرستاران (CDI-25)و پرسشنامه شجاعت اخلاقی حرفه ای سکرکا و همکاران (2009) انجام گرفت .تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از نرم افزار SPSS-21 انجام شد.
یافته ها: یافته های پژوهش حاکی از آن است که اکثریت نمونه¬های پژوهش را پرستاران زن متاهل تشکیل دادند که اکثرا در سن 35-25 سالگی بوده و 10-5 سال سابقه کار داشتند. بالاترین میانگین نمره رفتار مراقبتی مربوط به رفتارهای حرفه ای(56/3) و پایین ترین میانگین مربوط به رفتارهای نا مناسب (17/2) بود. در رابطه با شجاعت اخلاقی نیز بالاترین میانگین نمره مربوط به عامل اخلاقی (43/3) وپایین ترین مربوط به اهداف اخلاقی (70/2) بود. تمامی حیطه های شجاعت اخلاقی با بعد رفتارهای جسمانی – تکنیکی رفتار مراقبتی ارتباط مثبت و معناددار داشت. در تمامی حیطه های شجاعت اخلاقی با بعد رفتارهای نامناسب رفتار مراقبتی هیچگونه ارتباط معناداری یافت نشد. از نظر نمره رفتار مراقبتی بین متغیر های مرتبط با جنس، وضعیت تاهل، وضعیت استخدامی تفاوت آماری معنا داری وجود ندارد.از نظر نمره رفتار مراقبتی بین متغیر های سن سابقه کار وبخش تفاوت آماری معنا داری وجود دارد. نمره رفتار مراقبتی در بین سن پرستاران تفاوت معنی دار آماری وجود دارد و نمره رفتار مراقبتی پرستاران در رده سنی 45-55 با رده سنی 25-35 تفاوت معنادار آماری دارند(02/0=P). نمره رفتار مراقبتی در بین سابقه کار پرستاران تفاوت معنی دار آماری وجود دارد نمره رفتار مراقبتی پرستاران با سابقه کاری 15-20 سال با پرستاران با سابقه کاری 1-5 سال تفاوت معنادار آماری دارند(019/0=P)..نمره رفتار مراقبتی در بین بخش های محل کار پرستاران تفاوت معنی دار آماری وجود دارد و نمره پرستاران شاغل در بخش های ریه و خون، با بخش عفونی تفاوت معنادار آماری دارند. (003/0=P). از نظر نمره شجاعت اخلاقی بین متغیرهای مرتبط با جنس، سن، بخش کاری، وضعیت استخدامی تفاوت آماری معنی داری وجود ندارد.اما بین متغیرهای وضعیت تاهل و سابقه کاری با نمره شجاعت اخلاقی ارتباط معناداری وجود دارد. بین پرستاران با سابقه کاری 15-20 سال با پرستاران با سابقه کاری 1-5 سال از نظر شجاعت اخلاقی تفاوت معنادار آماری دارند ( 028/0=P).
نتیجه گیری: نتیجه این مطالعه نشان می دهد شجاعت اخلاقی و رفتارهای مراقبتی در پرستاران شاغل در بیمارستان کودکان شرکت کننده در مطالعه بالا می باشد. همچنین بین شجاعت اخلاقی با رفتارهای مراقبتی ارتباط مثبت و معنی داری وجود دارد. | en_US |
dc.language.iso | fa | en_US |
dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده پرستاری و مامایی | en_US |
dc.relation.isversionof | فارسی | en_US |
dc.subject | کلیدواژه ها: شجاعت اخلاقی، پرستاران کودکان، رفتار مراقبتی | en_US |
dc.title | بررسی شجاعت اخلاقی پرستاران شاغل در بخش های مراکز آموزشی درمانی کودکان مردانی آذری تبریزو ارتباط آن با رفتار مراقبتی آن ها | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
dc.contributor.supervisor | ارشدی بستان آباد, محمد | |
dc.identifier.docno | پ1100 | en_US |
dc.identifier.callno | 1100 | en_US |
dc.contributor.department | آموزش پرستاری | en_US |
dc.description.discipline | پرستاری | en_US |
dc.description.degree | فوق لیسانس | en_US |