Show simple item record

dc.contributor.advisorسنایی اسکویی, سروین
dc.contributor.advisorنیچه, مایکل
dc.contributor.authorرهنمایان, سما
dc.date.accessioned2023-08-15T07:51:21Z
dc.date.available2023-08-15T07:51:21Z
dc.date.issued1402en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.tbzmed.ac.ir:443/xmlui/handle/123456789/69166
dc.description.abstractارتباط بالقوه بین عملکردهای شناختی، حالات خلقی و تأثیر آنها بر رفتار رانندگی پیچیده است و قبلاً در اکثر موارد با روش‌های مبتنی بر پرسشنامه که به تفاوت‌های فردی بستگی دارد و در نتیجه مستعد سوگیری است، مورد مطالعه قرار گرفته است. در این مطالعه، ما داده‌های فیزیولوژیکی عینی را اضافه کردیم تا رابطه بین رفتار رانندگی و خلق را با تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی (fMRI) بررسی کنیم. روش کار و مواد: در یک مطالعه مقطعی، 28 راننده راست دست مرد 20 تا 30 ساله به صورت تصادفی از بین داوطلبان انتخاب و وارد مطالعه شدند. هر شرکت کننده پس از القای خلق مثبت، منفی و خنثی به شکل شنوایی و بصری، در بستر یک شبیه ساز رانندگی سازگار با fMRI رانندگی کرد، و fMRI در حین رانندگی انجام شد تا تغییرات فعالیت مغز مرتبط با رانندگی و تأثیر حالت خلقی بر این اثرات بررسی شود. پیش پردازش برای تصحیح زمان بندی برش، تصحیح حرکت سر افراد در حین تصویربرداری و نرمال سازی فضایی انجام شد. تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از نرم افزار SPM با انجام تجزیه و تحلیل اتصال مبتنی بر دانه، پس از مراحل پیش پردازش انجام شد. یافته ها: در رانندگی با خلق مثبت، قشر پیش پیشانی داخلی دو طرفه (mPFC) همبستگی مثبتی با مناطقی مانند قشر جلوی پیشانی قدامی (aPFC)، قشر کمربندی قدامی پشتی (ACC)، قشر اوربیتوفرونتال (OFC) و قشر کمربندی خلفی پشتی (PCC) نشان داد. رانندگی با خلق منفی شبکه مشابهی را، اما با مناطق فعال‌تر گسترده‌تر نشان داد. رانندگی با خلق خنثی نیز شباهت هایی را در الگوهای اتصال اما با مناطق محدودتر نشان داد. در مقایسه رانندگی با خلق مثبت و خنثی، کاهش اتصال بین mPFC و aPFC و ACC پشتی راست در حالت مثبت مشاهده شد، در حالی که افزایش اتصال در OFC و بخش‌هایی از aPFC و ACC پشتی مشاهده شد. با مقایسه رانندگی با خلق منفی و خنثی، کاهش اتصال در مناطق گسترده aPFC دو طرفه در حالت منفی مشاهده شد، در حالی که افزایش اتصال در aPFC، OFC، و برخی از مناطق aPFC سمت چپ مشاهده شد.en_US
dc.language.isofaen_US
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده پزشکیen_US
dc.relation.isversionofhttps://dspace.tbzmed.ac.ir:443/xmlui/handle/123456789/69165en_US
dc.subjectرفتار رانندگیen_US
dc.subjectخلقen_US
dc.subjectتصویربرداری رزونانس مغناطیسی عملکردیen_US
dc.titleمقایسه مناطق فعال مغزی در رانندگی مجازی شبیه سازی شده در حالت پایه و القای خلق ترکیبی مثبت براساس داده های fMRIen_US
dc.typeThesisen_US
dc.contributor.supervisorفرح بخش, مصطفی
dc.contributor.supervisorقوجازاده, مرتضی
dc.identifier.docno219en_US
dc.identifier.callno219then_US
dc.description.disciplineپزشکیen_US
dc.description.degreeدکترای عمومیen_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record