Show simple item record

dc.contributor.authorپورحاجی شکر, بابک
dc.date.accessioned2023-07-29T05:09:07Z
dc.date.available2023-07-29T05:09:07Z
dc.date.issued1397en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.tbzmed.ac.ir:443/xmlui/handle/123456789/69073
dc.description.abstractمقدمه : مطالعه حاضر با هدف اثر بخشی مولاژ teacher made model با commercial model در آموزش نمونه گیری خون شریانی جهت افزایش اثر بخشی آموزشی و نیز استفاده از امکانات و استعدادهای موجود جهت ارتقا آموزش مهارتهای بالینی در دپارتمان اورژانش دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام شده است.روش کار: مطالعه حاضر ار نوع تحلیلی مداخله ای قبل وبعد بود که به مدت یکسال با مشارکت 48 نفر از دانشجویان رشته طب اورژانس و دانشجویان دوره عمومی آموزش پزشکی در مقطع اینترنی در دپارتمان اورژانش دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام شده است.دانشجویان طبق روال عادی کارگاه ها به سه گروه تقسیم و از نظر سن و جنس و میزان یادگیری همسان سازی شدند. تمام دانشجویان طی یک روند تیوری را یاد گرفتند.در این مطالعه بیمار نما از میان دانشجویان انتخاب شدند، و هیچ آموزش دیگری به آنها داده نشددر نهایت ارزیابی اثر بخشی مولاژ teacher made model با commercial model در آموزش نمونه گیری خون شریانی قرار گرفتند، ارزیابی کنندگان جهت مطالعه حاضر تا حدی که inter-rater-reliability به ۰.۸ برسد آموزش داده شدند. ارزیابی کنندگان نسبت به اینکه کدام دانشجویان مربوط به کدام گروه میباشند blind بوده و برای تمام گروه‌ها یکسان خواهند بود، در نهایت نتایج موجود آنالیز شدند. نتایج: میانگین نمرات ارزیابی در مرحله ی پس از تمرین نسبت به مرحله ی قبل از تمرین افزایش یافته است که این افزایش از نظر آماری معنادار بود (p=0.00). اما میانگین نمرات در موقعیت بالینی بیمار نسبت به مرحله ی پس از تمرین کاهش داشته است که این کاهش از نظر آماری معنادار نبود(p=0.1). مقایسه ی دوبه¬دو نمرات گروه های تمرینی نشان داد هم در مرحله ی پس از تمرین و هم در موقعیت بالینی بیمار سطح نمرات کسب شده در گروه دانشجویان تمرینی با روش TM pair به شکل معناداری بالاتر از هریک از روش های CM و TM بود (p<0.01). همچنین مشخص شد با وجود بالاتر بودن نمرات دانشجویان در گروه آموزشی CM نسبت به TM ، این تفاوت بین دو گروه از نظر آماری معنادار نبود(p>0.3).
dc.language.isofaen_US
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده پزشکیen_US
dc.titleبررسی اثر بخشی مولاژ teacher made model با commercial model در آموزش نمونه گیری خون شریانیen_US
dc.typeThesisen_US
dc.contributor.supervisorمرتضي بيگي, حمیدرضا
dc.contributor.supervisorتقي زاديه, علی
dc.identifier.docno6010955en_US
dc.identifier.callno10955en_US
dc.description.disciplineطب اورژانسen_US
dc.description.degreeدکتری تخصصیen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record