Show simple item record

dc.contributor.authorرحیم زاده, مریم
dc.date.accessioned2023-07-05T05:38:51Z
dc.date.available2023-07-05T05:38:51Z
dc.date.issued1401en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.tbzmed.ac.ir:443/xmlui/handle/123456789/68983
dc.description.abstractمقدمه: کارشناسان بهداشت عمومی در نظام سلامت کشور نقش‌های متنوعی را ایفا می‌کنند، لذا دانش آموختگان این رشته باید توانمندی‌های لازم جهت ايفاي نقش به صورت چند تخصصی را كسب نمايند، لذا مطالعه حاضر به تبیین انتظارات کنونیِ دست اندرکاران نظام سلامت از دانش آموخته کارشناسی بهداشت عمومی و انطباق آن با برنامه درسی رشته بهداشت عمومی پرداخته است. روش کار و مواد: پژوهش حاضر یک مطالعه کیفی با رویکرد تحلیل محتوای قراردادی است. مشارکت‏کنندگان، 33 نفر از دست اندرکاران نظام سلامت بودند که با استفاده از روش نمونه‏گیری هدفمند و با درنظر گرفتن حداکثر تنوع در ویژگی‏های دموگرافیک دعوت به شرکت در مطالعه شدند. داده‏ها با استفاده از مصاحبه‏های نیمه ساختاریافته انفرادی تا زمان رسیدن به اشباع نظری گردآوری و به طور همزمان تحلیل شد. برای مدیریت تحلیل داده های کیفی از نرم افزار MAXQDA نسخه 2020 استفاده شد. یافته‌ها: چهار درون مایه و زیرطبقات مربوط به هر یک شامل پاسخگویی به نیازهای جامعه (همسو شدن با تغییرات و نیازهای جامعه، لزوم انطباق برنامه درسی با نیازهای جامعه، افزایش سواد سلامت و توانمندسازی جامعه)، توانمندسازی در راستای ارائه خدمات جامعه‏نگر (توانمندی در راستای عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، کسب مهارت‌های ارتباطی، تقویت مهارت‌های کار در عرصه)، تقویت و توسعه مهارت‌های پایه (کسب مهارت‏های کارآفرینی، مهارت تولید و ارزشیابی محتوای آموزشی، توسعه مهارت‌های فردی و اجتماعی) و تقویت اخلاق حرفه‏ای (رعایت حقوق مراجعین، لزوم پایبندی به تعهدات حرفه ای) به عنوان انتظارات دست اندرکاران نظام سلامت از دانش آموخته کارشناسی بهداشت عمومی استخراج گردید. نتیجه‌گیری: با توجه به کمبودهای موجود در سرفصل‌ها و واحدهای برنامه درسی رشته کارشناسی بهداشت عمومی در ارتباط با انتظارات به دست آمده از دیدگاه دست اندرکاران نظام سلامت؛ و به منظور پاسخگویی به چالش‌های جدید سلامتی و همچنین حفظ جایگاه رشته بهداشت عمومی، بازبینی و اصلاح برنامه درسی این کارشناسان ضروری به نظر می‌رسد. سیاست‌گذاران رشته و اعضای هیئت بورد رشته بهداشت عمومی در ایران می توانند مبنای بازبینی کوریکولوم رشته را بر یافته های مطالعه حاضر متمرکز نمایند تا شایستگی های فارغ التحصیلان و نقش آنها در ارتقای سلامت جامعه بیش از پیش نمایان شود.en_US
dc.language.isofaen_US
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده بهداشتen_US
dc.subjectمراقبت‌های بهداشتی اولیهen_US
dc.subjectنظام سلامتen_US
dc.subjectبرنامه درسیen_US
dc.subjectانتظاراتen_US
dc.subjectکارشناسی بهداشت عمومیen_US
dc.titleتبیین انتظارات دست اندرکاران نظام سلامت از دانش آموخته کارشناسی بهداشت عمومی و انطباق آن با برنامه درسی رشته بهداشت عمومیen_US
dc.typeThesisen_US
dc.contributor.supervisorندریان, حیدر
dc.identifier.callno557بen_US
dc.contributor.departmentآموزش بهداشتen_US
dc.description.disciplineآموزش بهداشتen_US
dc.description.degreeکارشناسی ارشدen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record