نمایش پرونده ساده آیتم

dc.contributor.advisorعسگر پور, حسین
dc.contributor.authorمجنون, سهند
dc.date.accessioned2023-06-13T07:27:34Z
dc.date.available2023-06-13T07:27:34Z
dc.date.issued1401en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.tbzmed.ac.ir:443/xmlui/handle/123456789/68870
dc.description.abstractزمینه و هدف: یکی از جنبه‌های مراقبت پرستاری، به عنوان یک حرفه کل‌نگر، مراقبت فرهنگی می‌باشد. با توجه به اهمیت نقش فرهنگ افراد بر رفتارهای سلامتی آنها، برای پرستاران بسیار مهم است که بر مراقبت فرهنگی توجه کافی داشته باشند. با توجه به اهمیت این موضوع که مدرسین پرستاری باید برای تدریس مراقبت فرهنگی به دانشجویان، دارای صلاحیت فرهنگی باشند، هدف از این مطالعه تعیین صلاحیت فرهنگی مدرسین پرستاری دانشگاه‌های علوم پزشکی آمایش سرزمین 2 ایران می‌باشد. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی و پیمایشی می‌باشد. چارچوب این پژوهش بر اساس مدل صلاحیت فرهنگی کامپین‌ها-باکوت می‌باشد. تمامی اساتید و مدرسین پرستاری دانشگاه‌های علوم پزشکی منطقه 2 آمایشی ایران (تبریز، ارومیه، اردبیل، خوی، مراغه، سراب و خلخال) به عنوان واحدهای مورد پژوهش در نظر گرفته شدند و پرسشنامه تنوع فرهنگی برای اساتید پرستاری (CDQNE-R) برای آنها ارسال شد. از تعداد 129 پرسشنامه ارسال شده، 84 پرسشنامه بازگردانده شدند. آنالیز داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 26 انجام شدند. یافته‌ها: نتایج این مطالعه نشان داد که مشارکت‌کنندگان پژوهش با توجه به مقیاس تفسیریSealey و Yates با خرده مقیاس‌های آگاهی فرهنگی، دانش فرهنگی، مهارت فرهنگی و تمایل فرهنگی، موافق هستند. همچنین واحدهای مورد پژوهش در رابطه با خرده مقیاس مواجهه فرهنگی دارای تردید می باشند. میانگین امتیاز پاسخ‌های مشارکت‌کنندگان به سوالات هر خرده مقیاس به صورت 11/4، 52/3، 71/3، 38/3 و 93/3 به ترتیب برای خرده مقیاس‌های آگاهی فرهنگی، دانش فرهنگی، مهارت فرهنگی، مواجهه فرهنگی و تمایل فرهنگی می‌باشد. میانگین امتیاز پاسخ‌های مشارکت کنندگان به خرده مقیاس رفتارهای آموزشی فرافرهنگی، 90/3 و در خصوص صلاحیت فرهنگی کلی 73/3 به دست آمد. بحث و نتیجه‌گیری: اساتید پرستاری مشارکت‌کننده در پژوهش حاضر با 4 خرده مدل مراقبت فرهنگی کامپینها-باکوت، و وجود معیارهای صلاحیت فرهنگی موافق بودند. همچنین واحدهای مورد پژوهش در مورد خرده مقیاس مواجهه فرهنگی دچار تردید می‌باشند. این نتیجه در معنای این است که مشارکت‌کنندگان در پژوهش در مورد سطح مشارکت خود در تعاملات چهره به چهره با افراد از گروه‌های متفاوت فرهنگی نژادی و قومی دارای تردید هستند. با توجه به نتایج مطالعه، برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزش پرستاری فرافرهنگی جهت حفظ و بهبود سطح صلاحیت فرهنگی اساتید پرستاری دانشگاه‌های علوم پزشکی منطقه 2 آمایشی ایران، دارای اهمیت می‌باشد.en_US
dc.language.isofaen_US
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده پرستاری و ماماییen_US
dc.relation.isversionofفارسیen_US
dc.subjectواژگان کلیدی: صلاحیت فرهنگی، پرستاری فرافرهنگی، مدرسین پرستاری.en_US
dc.titleصلاحیت فرهنگی مدرسین پرستاری دانشگاه های علوم پزشکی آمایش سرزمین 2 ایرانen_US
dc.typeThesisen_US
dc.contributor.supervisorلطفی, مژگان
dc.identifier.docnoپ1028en_US
dc.identifier.callno1028en_US
dc.contributor.departmentآموزش پرستاریen_US
dc.description.disciplineپرستاریen_US
dc.description.degreeفوق لیسانسen_US


فایلهای درون آیتم

Thumbnail
Thumbnail

این آیتم در مجموعه های زیر مشاهده می شود

نمایش پرونده ساده آیتم