Show simple item record

dc.contributor.advisorنشاط اسفهلانی, هانیه
dc.contributor.advisorموسوی, سعید
dc.contributor.authorنژاد قنات, شبنم
dc.date.accessioned2023-02-21T05:08:53Z
dc.date.available2023-02-21T05:08:53Z
dc.date.issued1401en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.tbzmed.ac.ir:443/xmlui/handle/123456789/68322
dc.description.abstractچکیده مقدمه: پیشگیری و مدیریت درد در نوزادان بایستی هدف مراقبین حرفه ای سلامت باشد و اعضای خانواده در این مورد می بایست آموزش دریافت کنند.. برای اینکه والدین نقش فعالی در مدیریت درد نوزاد ایفا کنند؛ نیاز به کسب اطلاعات در مورد عوارض درد و تکنیک های تسکین دهنده درد دارند. لذا این مطالعه با هدف مقایسه تاثیر آموزش با استفاده از روش کتابچه آموزشی و ایفای نقش بر دانش و درک از خودکارآمدی مادران در مدیریت درد نوزاد: مطالعه نیمه تجربی انجام گرفت. روش کار: مطالعه حاضر از نوع نیمه تجربی می باشد. 111 نفر از مادرانی که حائز شرایط ورود به مطالعه بودند، بطور تصادفی در سه گروه کنترل و گروه ایفای نقش، گروه کتابچه آموزشی قرار گرفتند. درگروه کنترل آموزشهای روتین بخش دریافت می شد و این آموزش ها به صورت شفاهی بوده و شامل کلیاتی در مورد آرام سازی نوزاد مانند درآغوش گرفتن و مکیدن غیر مغذی با انگشت مادر بود و در گروه مداخله اول علاوه بر مراقبت روتین، کتابچه آموزشی به مادران داده شد. این کتابچه آموزشی شامل محتویاتی در زمینه تعریف درد، نشانه های درد در نوزاد، روش های مدیریت در نوزاد و به طور ویژه روش های غیر دارویی رایج در مدیریت درد (مراقبت پوست به پوست، مکیدن غیر مغذی، ساکاروز و شیر مادر) بود. درگروه مداخله دوم نیز علاوه بر مراقبت روتین، محتوای آموزشی به روش ایفای نقش در دو جلسه یک ونیم ساعته به مادر آموزش داده شد. به این منظور جلسات انفرادی با هماهنگی مادر و بر حسب تمایل وی در بالین نوزاد تشکیل شد. برای تفهیم بهتر مباحث نظری همانند نشانه های درد در نوزاد از تصویر استفاده گردید. یافته ها: مقایسه تغییرات اسطح دانش و خودکارآمدی در زمینه مدیریت درد در مادران در سه گروه ایفای نقش، کتابچه آموزشی و کنترل حاکی از معنی دار بودن اختلاف پس از اجرای برنامه حمایتی بود ((P<0/05. نتیجه گیری: نتایج حاکی از آن بود که، اجرای برنامه آموزشی ایفای نقش و کتابچه آموزشی برای مدیریت درد توسط مادران موثر بوده و بین میانگین سطح دانش و خودکارآمدی درون گروهی اختلاف معنی داری وجود داشته است.en_US
dc.language.isofaen_US
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده پرستاری و ماماییen_US
dc.relation.isversionofفارسیen_US
dc.subjectکلید واژه ها: کتابچه آموزشی، ایفای نقش، مدیریت درد، دانش و درک از خودکارآمدیen_US
dc.titleمقایسه تاثیر آموزش با استفاده از روش کتابچه آموزشی و ایفای نقش بر دانش و درک از خودکارآمدی مادران در مدیریت درد نوزاد: مطالعه نیمه تجربیen_US
dc.typeThesisen_US
dc.contributor.supervisorجبرائیلی, مهناز
dc.identifier.docnoپ970en_US
dc.identifier.callno970en_US
dc.contributor.departmentآموزش پرستاریen_US
dc.description.disciplineپرستاریen_US
dc.description.degreeفوق لیسانسen_US


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record