Show simple item record

dc.contributor.advisorنعمتی, حسین
dc.contributor.authorمولایی, فاطمه
dc.date.accessioned2023-02-21T04:38:18Z
dc.date.available2023-02-21T04:38:18Z
dc.date.issued1041en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.tbzmed.ac.ir:443/xmlui/handle/123456789/68316
dc.description.abstractمقدمه: بیماری دیابت یکی از بیماری های مزمن و ناتوان کننده است که صدمات زیادی به فرد و جامعه می زند و بار اقتصادی عظیمی بر دوش خانواده ها و جامعه به وجود می آورد. بنابراین الزامی است که قبل از تشخیص دیابت و در مرحله پیش دیابت بیماران را شناخت، میزان آگاهی، نگرش و عملکرد آنان را سنجید و مطابق با آن برنامه آموزشی و مراقبتی تدوین نمود تا بدین ترتیب از عوارض و عواقب دیابت پیشگیری نمود. از این رو این مطالعه با هدف تعیین آگاهی، نگرش و عملکرد سالمندان پیش دیابت مراجعه کننده به مرکز آموزشی درمانی سینا تبریز انجام شد. روش کار: این مطالعه توصیفی - مقطعی بر روی 219 سالمند در مرحله پیش دیابت مراجعه کننده به درمانگاه دیابت مرکز آموزشی سینا تبریز انجام شد. معیارهای ورود شامل سالمندان مبتلا به پیش دیابت ۶۰ سال به بالا، آخرین آزمایش قند خون ناشتا بین 110 تا 125 میلی گرم بر دسی لیتر و توانایی برقراری ارتباط کلامی در حد پاسخگویی به سؤالات بود. در این مطالعه از نمونه گیری در دسترس استفاده شد ابزار مطالعه شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه سطح آگاهی، نگرش و عملکرد افراد پیش دیابت ((KAP-PAQ بودند. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های آماری تی مستقل، آنالیز واریانس و ضریب همبستگی پیرسون تحلیل شد. یافته ها: بر اساس یافته های بدست آمده، میانگین نمره آگاهی سالمندان پیش دیابت 0/1± 64/0، میانگین نمره نگرش آن ها 92/1± 24/2 و میانگین نمره عملکرد آن ها 61/2± 76/5 بود. و حدود 50 درصد سالمندان در مرحله پیش دیابت نسبت به پیش دیابت نگرش منفی داشتند. همچنین بر اساس یافته ها، عملکرد سالمندان در مرحله پیش دیابت، ضعیف بوده است. آزمون پیرسون نشان داد بین آگاهی و عملکرد ارتباط معنی داری وجود دارد (r=0.234 و P ≤0.001) اما بین آگاهی و نگرش و نیز نگرش با عملکرد این ارتباط معنی دار نبود (P >0.5). نتیجه گیری: با توجه به آگاهی و عملکرد این دسته از سالمندان، تدوین سیاست ها و برنامه ریزی های مدون و تمرکز بیش از پیش بر افزایش آگاهی این دسته از سالمندان از طریق روش های آموزشی مختلف از جمله کلاس های حضوری و مجازی، آموزش های چندرسانه ای، کتب و پمفلت های آموزشی، امری حیاتی و ضروری به نظر می رسد زیرا از این طریق می توان عملکرد آنان را بهبود بخشید و در نتیجه شاهد بهبود نتایج درمانی و رضایت این دسته از مددجویان بود تا از آسیب های جسمی و تبدیل پیش دیابت به دیابت، و بروز عوارض ناتوان کننده و پر هزینه جلوگیری کرد.en_US
dc.language.isofaen_US
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده پرستاری و ماماییen_US
dc.relation.isversionofفارسیen_US
dc.subjectکلمات کلیدی: سالمندان، پیش دیابت، آگاهی، نگرش، عملکردen_US
dc.titleآگاهی، نگرش و عملکرد سالمندان پیش دیابت مراجعه کننده به مرکز آموزشی درمانی سینا تبریز نسبت به پیش دیابتen_US
dc.typeThesisen_US
dc.contributor.supervisorپاک پور, وحید
dc.identifier.docnoپ1015en_US
dc.identifier.callno1015en_US
dc.contributor.departmentآموزش پرستاریen_US
dc.description.disciplineپرستاریen_US
dc.description.degreeفوق لیسانسen_US


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record