نمایش پرونده ساده آیتم

dc.contributor.authorاسماعیل پور, اسرین
dc.date.accessioned2023-01-31T05:46:44Z
dc.date.available2023-01-31T05:46:44Z
dc.date.issued1399en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.tbzmed.ac.ir:443/xmlui/handle/123456789/68144
dc.description.abstractاولین قاعدگی یا منارک برای دختران نوجوان اغلب ترسناک و آسیب زا است چون معمولا بدون آگاهی آنان از قاعدگی اتفاق می افتد. فقدان دانش و آگاهی قابل تاملی در دختران نوجوان در مورد قاعدگی وجود دارد ﻋﺪم آﮔﺎﻫﯽ دﺧﺘﺮان از ﻣﮑﺎﻧﯿﺴﻢ ﻫﺎي دوران بلوغ و قاعدگی، ﺑﺎﻋﺚ ﺑﺴﯿﺎري از ﻣﺸﮑﻼت ﺟﺴﻤﯽ،روانی و رفتاری وحتی افزایش سندرم پیش از قاعدگی‏می شود. رابطه منطقی و صمیمی مادر-دختر به خصوص در مراحل اصلی رشد مانند نوجوانی و بلوغ بسیار موثر است مادران الگوی دختران خود هستند و بر تصمیم¬گیری نوجوان در خصوص رفتارهای بهداشتی آنان تاثیر می گذارد بنابراین هدف پژوهش حاضر تعیین تاثیر برنامه " آموزش سلامت قاعدگی" با بهره گیری از رویکرد ارتقای مهارتهای ارتباطی مادر-دختر بر آگاهی و عملکرد دختران نوجوان بود‏. روش کار و مواد‏ این مطالعه از نوع مطالعات مداخله ای و از نوع مطالعات قبل و بعد به همراه گروه کنترل بود نمونه این پژوهش شامل 190 نفر از دختران 12- 14 ساله بوکان بود که در دو گروه (گروه کنترل 95 نفر و گروه آزمایش 95 نفر) وارد شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه های میزان آگاهی و عملکرد دختران نوجوان درباره سلامت قاعدگی ، ‏ و ‏ و والد– فرزندی استفاده شد. برای تمام آزمون ها سطح معنی داری کمتراز 5/0 در نظر گرفته شد واز نرم افزار استفاده گردید. یافته‏ها‏ نتایج این مطالعه نشان داد که مهارتهای ارتباطی مادران در گروه مداخله در مقایسه با گروه شاهد افزایش یافته‏میانگین: 74/135 ، 012/0‏همچنین نشانه های سندرم پیش از قاعدگی در دختران گروه مداخله در مقایسه با گروه شاهد کاهش یافته است. میانگین: 932/9، (p-value‏): 005/0‏ نتیجه‏گیری ‏بر اساس نتایج این مطالعه ارتقای مهارتهای ارتباطی مادر- دختر در ارتقای سلامت قاعدگی دختران موثر و به عنوان یک راهبرد یا روش مناسب در برنامه های بهداشت مدارس به کار گرفته شده است‏en_US
dc.language.isofaen_US
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده بهداشتen_US
dc.subjectسلامت قاعدگیen_US
dc.subjectدیسمنورهen_US
dc.subjectسندرم پیش از قاعدگیen_US
dc.subjectبلوغen_US
dc.subjectقاعدگیen_US
dc.titleتاثیر برنامه "آموزش سلامت قاعدگی" با بهره گیری از رویکرد ارتقای مهارت‏های ارتباطی مادر-دختر بر آگاهی و عملکرد دختران نوجوان در زمینه سلامت قاعدگیen_US
dc.typeThesisen_US
dc.contributor.supervisorاله وردی پور, حمید
dc.identifier.callno504بen_US
dc.contributor.departmentآموزش بهداشتen_US
dc.description.disciplineآموزش بهداشتen_US
dc.description.degreeکارشناسی ارشدen_US


فایلهای درون آیتم

Thumbnail

این آیتم در مجموعه های زیر مشاهده می شود

نمایش پرونده ساده آیتم