dc.contributor.author | اسماعیل پور, اسرین | |
dc.date.accessioned | 2023-01-31T05:46:44Z | |
dc.date.available | 2023-01-31T05:46:44Z | |
dc.date.issued | 1399 | en_US |
dc.identifier.uri | https://dspace.tbzmed.ac.ir:443/xmlui/handle/123456789/68144 | |
dc.description.abstract | اولین قاعدگی یا منارک برای دختران نوجوان اغلب ترسناک و آسیب زا است چون معمولا بدون آگاهی آنان از قاعدگی اتفاق می افتد. فقدان دانش و آگاهی قابل تاملی در دختران نوجوان در مورد قاعدگی وجود دارد ﻋﺪم آﮔﺎﻫﯽ دﺧﺘﺮان از ﻣﮑﺎﻧﯿﺴﻢ ﻫﺎي دوران بلوغ و قاعدگی، ﺑﺎﻋﺚ ﺑﺴﯿﺎري از ﻣﺸﮑﻼت ﺟﺴﻤﯽ،روانی و رفتاری وحتی افزایش سندرم پیش از قاعدگیمی شود. رابطه منطقی و صمیمی مادر-دختر به خصوص در مراحل اصلی رشد مانند نوجوانی و بلوغ بسیار موثر است مادران الگوی دختران خود هستند و بر تصمیم¬گیری نوجوان در خصوص رفتارهای بهداشتی آنان تاثیر می گذارد بنابراین هدف پژوهش حاضر تعیین تاثیر برنامه " آموزش سلامت قاعدگی" با بهره گیری از رویکرد ارتقای مهارتهای ارتباطی مادر-دختر بر آگاهی و عملکرد دختران نوجوان بود.
روش کار و مواد
این مطالعه از نوع مطالعات مداخله ای و از نوع مطالعات قبل و بعد به همراه گروه کنترل بود نمونه این پژوهش شامل 190 نفر از دختران 12- 14 ساله بوکان بود که در دو گروه (گروه کنترل 95 نفر و گروه آزمایش 95 نفر) وارد شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه های میزان آگاهی و عملکرد دختران نوجوان درباره سلامت قاعدگی ، و و والد– فرزندی استفاده شد. برای تمام آزمون ها سطح معنی داری کمتراز 5/0 در نظر گرفته شد واز نرم افزار استفاده گردید.
یافتهها
نتایج این مطالعه نشان داد که مهارتهای ارتباطی مادران در گروه مداخله در مقایسه با گروه شاهد افزایش یافتهمیانگین: 74/135 ، 012/0همچنین نشانه های سندرم پیش از قاعدگی در دختران گروه مداخله در مقایسه با گروه شاهد کاهش یافته است. میانگین: 932/9، (p-value): 005/0
نتیجهگیری بر اساس نتایج این مطالعه ارتقای مهارتهای ارتباطی مادر- دختر در ارتقای سلامت قاعدگی دختران موثر و به عنوان یک راهبرد یا روش مناسب در برنامه های بهداشت مدارس به کار گرفته شده است | en_US |
dc.language.iso | fa | en_US |
dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده بهداشت | en_US |
dc.subject | سلامت قاعدگی | en_US |
dc.subject | دیسمنوره | en_US |
dc.subject | سندرم پیش از قاعدگی | en_US |
dc.subject | بلوغ | en_US |
dc.subject | قاعدگی | en_US |
dc.title | تاثیر برنامه "آموزش سلامت قاعدگی" با بهره گیری از رویکرد ارتقای مهارتهای ارتباطی مادر-دختر بر آگاهی و عملکرد دختران نوجوان در زمینه سلامت قاعدگی | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
dc.contributor.supervisor | اله وردی پور, حمید | |
dc.identifier.callno | 504ب | en_US |
dc.contributor.department | آموزش بهداشت | en_US |
dc.description.discipline | آموزش بهداشت | en_US |
dc.description.degree | کارشناسی ارشد | en_US |