Show simple item record

dc.contributor.advisorعباسعلیزاده, شمسی
dc.contributor.authorکلافی , لادن
dc.date.accessioned2023-01-29T04:38:43Z
dc.date.available2023-01-29T04:38:43Z
dc.date.issued1401en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.tbzmed.ac.ir:443/xmlui/handle/123456789/68106
dc.description.abstractدرمان مناسب در زنان مبتلا به پلاسنتا آکرتا، نیازمند تشخیص قطعی پیش از عمل و تبیین دقیق نقشه ی درمانی می باشد، که لازمه ی حفظ ایمنی مادر در زمان زایمان است. لذا، هدف از این مطالعه بررسی حساسیت و اختصاصیت MRI انجام گرفته در پلاسنتا آکرتا و مقایسه نتایج ان با یافته های حین عمل و گزارش پاتولوژی در موارد هیسترکتومی می باشد. مواد و روش ها: در این مطالعه هم گروهی، تمامی بیماران که با شک به پلاسنتا آکرتا تحت MRI قرار گرفته و نفوذ جفت گزارش شده تحت مطالعه قرار گرفتند و یافته ها حین عمل مبنی بر نفوذ یا عدم نفوذ و میزان نفوذ به صورت آشکار (آکرتا، اینکرتا، پرکرتا) و در صورت هیسترکتومی گزارش پاتولوژی از نظر عمق نفوذ ثبت گردید. یافته ها: به دنبال زایمان، پلاسنتا آکرتا در ۷۱ درصد بیماران گزارش گردید. در این بین، پلاسنتا آکرتا و اینکرتا شایع ترین انواع نفود جفت به دیواره های رحم را شامل شدند. در بررسی حساسیت و اختصاصیت سونوگرافی کالر داپلر و تصویربرداری MR در تشخیص پلاسنتا آکرتا، این مقادیر در سونوگرافی کالر داپلر به ترتیب ۷۳ درصد و ۲۵ درصد و در تصویربرداری MR به ترتیب ۷۴ درصد و ۱۰۰ درصد گزارش گردید. عمق نفوذ لایه ی تروفوبلاستیک جفت در دو روش تصویربرداری با نتایج پاتولوژی و جراحی بیماران مقایسه گردید، که گزارشات حاصل از تصویربرداری MR در ۳۳ درصد و در کالر داپلر در ۵۸ درصد بیماران با نتایج پاتولوژی مطابقت داشت.en_US
dc.language.isofaen_US
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده پزشکیen_US
dc.subjectپلاسنتا آکرتاen_US
dc.subjectسونوگرافیen_US
dc.subjectپلاسنتا پرویاen_US
dc.subjectپلاسنتا اینکرتاen_US
dc.titleارزش تشخیصیMRI در بیماران پلاسنتا آکرتاen_US
dc.typeThesisen_US
dc.contributor.supervisorعباسعلیزاده, فاطمه
dc.identifier.docno6010772en_US
dc.identifier.callno10772en_US
dc.description.disciplineزنان و زایمانen_US
dc.description.degreeدکترای تخصصیen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record