نمایش پرونده ساده آیتم

dc.contributor.advisorفردی آذر, زهرا
dc.contributor.advisorملجایی, انسیه
dc.contributor.advisorنوروزی, ساناز
dc.contributor.authorتراب, زینب
dc.date.accessioned2023-01-03T08:53:11Z
dc.date.available2023-01-03T08:53:11Z
dc.date.issued1401en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.tbzmed.ac.ir:443/xmlui/handle/123456789/67968
dc.description.abstractمقدمه: نوزاد نارس به نوزادی گفته می شود که قبل از 36 هفته و 6 روز بارداری متولد شود. بسیار نارس برای توصیف نوزادان متولد شده بین 29 تا 32 هفته و بسیار نارس برای کودکان متولد شده بین 23 تا 28 هفته استفاده می شود. اضطراب دندانی پاسخ های فیزیکی، شناختی، عاطفی و رفتاری را در فرد برمی انگیزد. مشکلی است که اغلب در مطب های دندانپزشکی با آن مواجه می شود. بنابراین، این مطالعه به بررسی میزان اضطراب کودکان نارس برای شناسایی و درک مشکلات مدیریت رفتاری این کودکان در طول درمان دندانپزشکی پرداخت تا زمان و روش های لازم برای درمان آنها را اختصاص دهد. روش بررسی: در این مطالعه مقطعی، تعداد 127 کودک نارس متولد شده زیر 29 هفته در بیمارستان الزهرا دانشگاه علوم پزشکی تبریز طی سال های 1394 تا 1396 شناسایی شدند. کودکانی که نیاز به درمان ترمیمی آمالگام دندان آسیاب فک پایین داشتند برای این مطالعه انتخاب شدند. در نهایت 120 کودک نارس در مطالعه شرکت کردند. متغیرهای زیر جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل شدند: اضطراب حین ترمیم آمالگام بر اساس نسخه چهره‌های دندانپزشکی اصلاح‌شده کودک، پرسشنامه مقیاس اضطراب و اضطراب عمومی کودک بر اساس پرسشنامه PAS. تجزیه و تحلیل های آماری با استفاده از نرم افزار SPSS 22 انجام شد. سطح معنی داری 05/0 P< تعیین شد. یافته‌ها: ویژگی‌های دموگرافیک بین دو گروه تفاوت معنی‌داری نداشت. علیرغم عدم وجود تفاوت در تجزیه و تحلیل آماری هر یک از سوالات مقیاس اصلاح شده اضطراب دندانپزشکی کودک، در کل نمرات بین دو گروه تفاوت وجود داشت. در اختلال وسواس فکری-عملی بین دو گروه تفاوت معنی داری وجود داشت، اما در میانگین کلی بین دو گروه تفاوت معنی داری وجود نداشت. بین اضطراب حین درمان های دندانپزشکی و خلق مضطرب در گروه تمام ترم رابطه معنی داری وجود نداشت. نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج به‌دست‌آمده می‌توان نتیجه گرفت که بین اضطراب کودکان نارس و ترم تفاوت معنی‌داری وجود دارد که در این کودکان میزان اضطراب عمومی بالاتر است.en_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی تبریز. دانشکده دندانپزشکیen_US
dc.relation.isversionofhttps://dspace.tbzmed.ac.ir:443/xmlui/handle/123456789/67967
dc.subjectاضطراب، زودرس، دندانپزشکی ترمیمی.en_US
dc.titleبررسی و مقایسه اضطراب در کودکان پره ترم و کودکان ترم6 -4 ساله حین انجام درمانهای ترمیمیen_US
dc.typeThesisen_US
dc.contributor.supervisorاصل امین آباد, ناصر
dc.identifier.docno603923en_US
dc.identifier.callno66960*en_US
dc.contributor.departmentدندانپزشکی کودکانen_US
dc.description.disciplineدندانپزشکی کودکانen_US
dc.description.degreeدکترای تخصصیen_US
dc.citation.reviewerوفایی, علی
dc.citation.reviewerعرفان پرست, لیلا
dc.citation.reviewerسهرابی, آذین
dc.citation.reviewerکچویی, مژگان
dc.citation.reviewerابراهیم ادهمی, ضیا
dc.citation.reviewerکیمیایی, سودابه
dc.citation.reviewerنورآذر, غلامرضا


فایلهای درون آیتم

فایلهاسایزفرمتنمایش

هیچ فایل مرتبطی وجود ندارد

این آیتم در مجموعه های زیر مشاهده می شود

نمایش پرونده ساده آیتم