Show simple item record

dc.contributor.authorشیخ زاده, وحیده
dc.date.accessioned2022-10-04T06:07:28Z
dc.date.available2022-10-04T06:07:28Z
dc.date.issued1400en_US
dc.identifier.urihttp://dspace.tbzmed.ac.ir:80/xmlui/handle/123456789/67301
dc.description.abstractخلاصه فارسی مقدمه و هدف : اضطراب قبل از عمل یک نگرانی جهانی می باشد. بستری شدن یک اتفاق بالقوه استرس زا برای یک کودک است. تعداد زیادی از کودکانی که تحت جراحی قرار می گیرند، اضطراب قابل توجهی را تجربه می کنند، چرا که بیهوشی عمومی می تواند باعث تجربه ترسناک در این کودکان گردد. این اضطراب جراحان، متخصصان اطفال و متخصصان بیهوشی و پرسنل و کودکان و والدین را درگیر می کند. این مطالعه با هدف بررسی اثر مداخله روانی-آموزشی بر روی سطح اضطراب قبل از عمل والدین و کودکان کاندید جراحی در بیمارستان کودکان تبریز انجام شده است. مواد و روش کار: پژوهش حاضر به صورت مطالعه مداخله کنترل دار تصادفی با هدف کاهش اضطراب قبل از عمل در کودکان 3 تا 12 سال برروی 159 کاندید جراحی در مرکز آموزشی درمانی کودکان تبریز انجام پذیرفت. با در نظر گرفتن توان 90 در هر گروه 80 نمونه لازم است، بیماران به طور تصادفی به دو گروه 79 نفری مداخله و 80 نفری شاهد تقسیم شدند. یک روز قبل از عمل پژوهشگر به همراه رزیدنت بیهوشی در بخش بستری کودکان حضور پیدا کرده و از روی فهرست اسامی کودکان کاندید عمل جراحی و بر اساس معیارهای ورود و خروج با استفاده از شیوه نمونه برداری تصادفی کودکان گروه شاهد و کنترل را بصورت یک روز در میان انتخاب کردند. از 3 پرسشنامه: 1. پرسشنامه شاخص اضطراب و نیاز به اطلاعات قبل ازعمل آمستردام 2. مقیاس آنالوگ بصری(VAS: Visual Analogue Scale)3. پرسشنامه اضطراب آشکار و پنهان اشپیل برگر، به عنوان ابزارهای سنجش اضطراب استفاده شد. نرمال بودن توزیع متغیرهای کمی با آزمون K-S بررسی شد. تحلیل داده ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS25 در سطح معنی داری 05/0 انجام شد. یافته‌ها : بر اساس نتایج بدست آمده از تجزیه و تحلیل داده ها ، اختلاف میانگین و انحراف معیار(گروه مداخله) برای والدین به ترتیب 968/3 و 674/3 همچنین برای کودکان (گروه مداخله) 386/2 و 561/0بدست آمد. بنابراین با در نظر گرفتن سطح معناداری کمتر از 05/0 وبا اطمینان 95/0 می توان نتیجه گرفت آموزش به والدین کودکان کاندید عمل جراحی در مورد محل پذیرش و محیط داخل اتاق عمل باعث کاهش اضطراب قبل از عمل در والدین وکودکان، قبل و بعد از مداخله موثر بوده است . مقدار عددی آماره F ، تأثیر متغیر مستقل (گروه) را نشان می دهد، (117/55) معنادار می باشد. چون مقدار سطح معنی داری آن (001/0p=) کوچکتر از مقدار خطای 05/0 است و این امر نشان می دهد که گروه شاهد و مداخله بعد از تاثیر مداخله آموزشی با هم تفاوت دارند. نتیجه گیری : نتایج حاصل از این مطالعه نشان دادند که مداخله روانی-آموزشی قبل از عمل جراحی تاثیر به سزایی در کنترل و کاهش میزان اضطراب در کودکان دارد.en_US
dc.language.isofaen_US
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده بهداشتen_US
dc.subjectکودکان کاندید جراحیen_US
dc.subjectمداخله روانی-آموزشیen_US
dc.subjectعمل جراحیen_US
dc.subjectاضطرابen_US
dc.titleبررسی اثر مداخله روانی-آموزشی بر روی سطح اضطراب قبل از عمل والدین و کودکان کاندید جراحی در بیمارستان کودکان تبریزen_US
dc.typeThesisen_US
dc.contributor.supervisorشقاقی, عبدالرضا
dc.identifier.callno526بen_US
dc.contributor.departmentآموزش بهداشت و ارتقاء سلامتen_US
dc.description.disciplineآموزش بهداشتen_US
dc.description.degreeکارشناسی ارشدen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record