نمایش پرونده ساده آیتم

dc.contributor.advisorامینی, ابوالقاسم
dc.contributor.advisorرحمانی, آزاد
dc.contributor.authorملائی توانی, فاطمه
dc.date.accessioned2022-09-14T06:02:45Z
dc.date.available2022-09-14T06:02:45Z
dc.date.issued1401en_US
dc.identifier.urihttp://dspace.tbzmed.ac.ir:80/xmlui/handle/123456789/67213
dc.description.abstractچکیده مقدمه: دانشجویان پرستاری برای شناسایی و مقابله با چالش های اخلاقی و ارائه مراقبت جامع به بیماران در نقش آینده خود به‌عنوان پرستار، باید از حساسیت، تصمیم گیری اخلاقی و رفتار حرفه ای بالایی برخوردار باشند. از طرفی با شیوع پاندمی کووید-19، خلأ عدم دسترسی به برنامه های اثربخش مجازی به‌ویژه در حوزه آموزش درس اخلاق عملی بیشتر احساس شد، لذا مطالعه حاضر باهدف اجرا و ارزشیابی اثربخشی بسته آموزشی چندرسانه ای در زمینه ی رفتار و اخلاق حرفه ای برای دانشجویان پرستاری انجام شد.روش مطالعه: پژوهش حاضر یک مطالعه شبه تجربی از نوع قبل و بعد می باشد. نمونه ها دانشجویان ترم دوم کارشناسی پرستاری دارای واحد اخلاق پرستاری و ارتباطات حرفه ای در دانشكده پرستاری و مامایي دانشگاه علوم پزشكي تبریز بودند. با توجه به حجم نمونه برآورد شده با نرم‌افزار G-power ، 40 نفر از دانشجویان واجد شرایط ورود به مطالعه به روش نمونه-گیری در دسترس انتخاب شدند. پیش‌آزمون به‌صورت مجازی با استفاده از پرسشنامه های حساسیت اخلاقی (MSQ: Moral Sensitivity Questionnaire)، تصمیم‌گیری اخلاقی crisham (NDT: Nursing Dilemma Test) و رفتار حرفه¬ای (NSPBS,nursing student professional behaviors) انجام گرفت. سپس برنامه آموزشی تعیین‌شده به‌صورت مجازی و آنلاین به اجرا درآمد. دو هفته بعد از اجرای برنامه آموزشی، پس‌آزمون برای سنجش حساسیت، تصمیم‌گیری اخلاقی و رفتار حرفه ای دانشجویان پرستاری با استفاده از همان پرسشنامه ها و به‌صورت مجازی انجام شد.یافته ها: یافته های حاصل از پژوهش نشان داد میانگین نمرات هر سه متغیر حساسیت، تصمیم‌گیری اخلاقی و رفتار حرفه‌ای دانشجویان بعد از مداخله افزایش داشت. تفاوت نمرات قبل و بعد مداخله در هر سه متغیر مطالعه معنی دار بود (001/0P<).نتیجه گیری: نتایج مطالعه مبین تأثير مثبت آموزش با استفاده از بسته آموزشی چندرسانه ای در ارتقاء حساسیت، تصمیم‌گیری اخلاقی و رفتار حرفه ای دانشجویان پرستاری بود. لذا از بسته آموزشی چندرسانه ای مي توان به‌عنوان جايگزين يا مكمل آموزش سنتي در تدریس واحد اخلاق پرستاری و ارتباطات حرفه ای دانشجویان پرستاری استفاده نمود.en_US
dc.language.isofaen_US
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده پرستاری و ماماییen_US
dc.relation.isversionofفارسیen_US
dc.subjectکلمات کلیدی: چندرسانه ای، رفتار و اخلاق حرفه ای، آموزش، پرستاری، کووید-19en_US
dc.titleاجرا و اثربخشی بسته ی آموزشی چندرسانه ای در زمینه‌ی رفتار و اخلاق حرفه ای برای دانشجویان پرستاریen_US
dc.typeThesisen_US
dc.contributor.supervisorبهشید, مژگان
dc.identifier.docnoپ979en_US
dc.identifier.callno979en_US
dc.contributor.departmentآموزش پرستاریen_US
dc.description.disciplineپرستاریen_US
dc.description.degreeفوق لیسانسen_US


فایلهای درون آیتم

Thumbnail
Thumbnail

این آیتم در مجموعه های زیر مشاهده می شود

نمایش پرونده ساده آیتم