Show simple item record

dc.contributor.advisorاصغری جعفرآبادی, محمد
dc.contributor.authorبه نژاد, مهرداد
dc.date.accessioned2022-08-31T07:27:56Z
dc.date.available2022-08-31T07:27:56Z
dc.date.issued1400en_US
dc.identifier.urihttp://dspace.tbzmed.ac.ir:80/xmlui/handle/123456789/67134
dc.description.abstractحساسیت اخلاقی یکی از عناصر مهم در شناسایی موقعیت‌های اخلاقی و رسیدن به مرحله اخذ تصمیمات اخلاقی درست و ارائه یک مراقبت اخلاق‌مدار به بیماران است. از سوی دیگر تفکر نقادانه یکی از مؤلفه‌های اصلی در تصمیم‌گیر‌ی بالینی و معیاری برای کارایی بالینی افراد در حرفه پزشکی است. بنابراین این مطالعه با هدف بررسی رابطه بین حساسیت اخلاقی و تفکر نقادانه در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام شد. روش‌ها و مواد: در این مطالعه تحلیلی - مقطعی تعداد 120 دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز که در حال تحصیل در مقطع دکترای حرفه ‌ای پزشکی هستند با روش نمونه¬گیری تصادفی وارد این مطالعه شدند. در این مطالعه، جمع‌آوری داده‌ها از طریق پرسشنامه مشخصات فردی - اجتماعی، پرسشنامه حساسیت اخلاقی Lutzen و آزمون مهارت‌های تفکر نقادانه کالیفرنیا (فرم ب) انجام گرفت. این پرسشنامه ها از طریق ارائه لینک در گروه ها و کانال های مجازی کلاسی در مقاطع مختلف به طور تصادفی تکمیل و داده ها جمع آوری شدند. سپس داده ها وارد نرم افزار SPSS ورژن 22 شده و تحت تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از روشهای آمار توصیفی و تحلیلی (آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون و مدلسازی خطی عمومی چند متغیره) قرار گرفتند. یافته‌ها: ۶1 نفر (8/50 %) مرد و 59 نفر (2/49 %) زن در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند. میانگین سنی شرکت کنندگان 73/2 ± 08/23 سال بود. از شرکت کنندگان در مطالعه، 49 نفر (8/40 %) در مقطع علوم پایه، 21 نفر (5/17 %) در مقطع فیزیوپاتولوژی، 18 نفر (0/15 %) در مقطع اکسترنی و 32 نفر (7/26 %) در مقطع اینترنی مشغول به تحصیل بودند. نتایج مدلسازی خطی عمومی برای بررسی رابطه بین حساسیت اخلاقی و تفکر نقادانه، با تعدیل متغیرهای زمینه ای (سن، جنس، تاهل و مقطع تحصیلی) نشان داد رابطه معنی دار آماری بین این دو متغیر وجود نداشت. در بررسی متغیرهای فردی – اجتماعی با حساسیت اخلاقی مشخص شد که بین سن(043/0P value =، 759/1- =r) و مقطع تحصیلی(013/0P value =، 258/13- =r)، با حساسیت اخلاقی رابطه معکوس و معنی داری مشاهده شد افراد با سطوح پایینتر مقطع تحصیلی و سن پایینتر، حساسیت اخلاقی بالاتری داشتند. هرچند بین وضعیت تاهل(580/0P value =، 196/2- =r) و جنسیت(436/0P value =، 325/2=r) با حساسیت اخلاقی، رابطه معنادار یافت نشد.en_US
dc.language.isofaen_US
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده پزشکیen_US
dc.subjectحساسیت اخلاقیen_US
dc.subjectتفکر نقادانهen_US
dc.subjectمهارت تفکر نقادانهen_US
dc.subjectدانشجویان پزشکیen_US
dc.titleبررسی میزان حساسیت اخلاقی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز و ارتباط آن با مهارت تفکر نقادانهen_US
dc.typeThesisen_US
dc.contributor.supervisorسیف فرشد, مهران
dc.contributor.supervisorبهشید, مژگان
dc.identifier.docno6010382en_US
dc.identifier.callno10382en_US
dc.description.disciplineپزشکیen_US
dc.description.degreeدکترای عمومیen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record