Show simple item record

dc.contributor.authorحسینعلی زاده, الهام
dc.date.accessioned2022-05-21T05:39:32Z
dc.date.available2022-05-21T05:39:32Z
dc.date.issued1400en_US
dc.identifier.urihttp://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/66692
dc.description.abstractهدف از انجام این مطالعه طراحی مدل پیشگوئی‌کننده مرگ‌ومیر بیماران مولتی‌ترومای ناشی از حوادث ترافیکی بود. مواد و روش‌ها: این مطالعه به‌صورت مقطعی در محل مرکز اورژانس پیش بیمارستانی تبریز و بیمارستان امام رضا (ع) و شهدای تبریز که به‌عنوان مراکز ارجاع بیماران ترومائی می‌باشند، در سال 2019 لغایت 2020 انجام شد. حجم نمونه این مطالعه 600 نفر برآورد شد. روش نمونه‌گیری در این مطالعه به‌صورت نمونه‌گیری آسان و در دسترس براساس معیارهای ورود و خروج بود. برای انجام مطالعه بعد از توضیح مطالعه به شرکت‌کنندگان و همراهان درجه‌یک آن‌ها و اخذ رضایت‌نامه آگاهانه، اطلاعات مربوط به سن، جنس، Respiratory Rate، O2 saturation، ضربان قلب، فشارخون اولیه، GCS اولیه، سطح هوشیاری اولیه براساس AVPU، مکانیسم تروما، نوع خودروی درگیر در حادثه، محل نشستن فرد دچار حادثه در داخل خودرو، محل حادثه، پیامد بیمارستانی شامل مورتالیته در اورژانس، مورتالیته در بخش جمع‌آوری‌شده و تشخیص نهایی بیماران ثبت شد. پیامد نهایی در لحظه ترخیص از بیمارستان به‌صورت مرگ یا زنده ثبت شد. همچنین پیامد بیماران با استفاده از سیستم GOS (Glasgow Outcome Scale) نیز ثبت شد. براساس داده‌های به‌دست‌آمده، امتیازهای GAP، RTS، NTS هم جمع‌آوری و نتایج آن‌ها با مدل طراحی‌شده مقایسه شد. یافته‌ها: در این مطالعه میانگین (انحراف معیار) سن افراد مورد مطالعه، 50/34 (7/16±) سال بود. بیشترین پیامد بیماران براساس سیستم GOS، بهبودی، ناتوانی شدید و ناتوانی متوسط به ترتیب با 243 مورد (5/40 درصد)، 162 مورد (0/27 درصد) و 158 مورد (3/26 درصد) بود. میانگین (انحراف معیار) نمره GAP در افراد مورد مطالعه 89/21 (2/3±) و شدت GAP در اکثر افراد این مطالعه کم با 543 مورد (5/90 درصد) بود. همچنین میانگین (انحراف معیار) نمره NTS در افراد مورد مطالعه 56/21 (1/3±) و شدت NTS در اکثر افراد این مطالعه کم با 552 مورد (0/92 درصد) بود. میانگین (انحراف معیار) نمره RTS در این افراد 59/7 (8/0±) بود. از بین متغیرهای معنادار وارد شده در مدل رگرسیون، متغیرهای GCS اولیه (P-value=0.010)، GAP (P-value=0.003)، NTS (P-value=0.022) و AVPU (P-value<0.001) با تعدیل بر سایر متغیرها، به ترتیب شانس مورتالیته را به‌طور معنادار 326/0، 929/1، 965/1 و 168/0 برابر کرد؛ از سوی دیگر، بین مورتالیته ارتباط معنی‌داری با سایر متغیرهای معنادار مشاهده نشد (P-value>0.05).en_US
dc.language.isofaen_US
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده پزشکیen_US
dc.subjectمولتی تروماen_US
dc.subjectحوادث ترافیکیen_US
dc.subjectمورتالیتهen_US
dc.subjectمدل پیش‌بینی کنندهen_US
dc.titleطراحی مدل پیشگوئی‌کننده مرگ‌ومیر بیماران مولتی‌ترومای ناشی از حوادث ترافیکیen_US
dc.typeThesisen_US
dc.contributor.supervisorرحمانی, فرزاد
dc.identifier.docno6010429en_US
dc.identifier.callno10429en_US
dc.description.disciplineپزشکیen_US
dc.description.degreeدکترای عمومیen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record