Show simple item record

dc.contributor.advisorرهکار فرشی, ماهنی
dc.contributor.authorولی رضائی, سارا
dc.date.accessioned2022-05-16T06:44:29Z
dc.date.available2022-05-16T06:44:29Z
dc.date.issued1400en_US
dc.identifier.urihttp://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/66642
dc.description.abstractچکیده عنوان: بررسی ارتباط سبک دلبستگی و میزان قلدری در نوجوانان مدارس شهر تبریز در سال تحصیلی 1401 - 1400 زمینه و هدف: قلدری زیر مجموعه‌ای از رفتارهای پرخاشگرانه است که به عنوان رفتاری جهت ایجاد صدمه یا ناراحتی به فرد دیگر، تعریف می‌شود. در حال حاضر قلدری در مدارس یک پدیده همه‌گیر است که میلیون‌ها دانش‌آموز را تحت تاثیر قرار می‌دهد. نظریه دلبستگی یکی از نظریه‌های شناخته شده روانشناسی تکاملی معاصر است. موضوع اساسی آن این است که نوزادان انسان برای تبدیل شدن به یک فرد سالم نیاز به یک رابطه سازگار با یک یا چند مراقب حساس دارند. از متغیرهایی که به نظر می‌رسد در زمینه قلدری نوجوانان نقش داشته باشد، کیفیت دلبستگی اولیه آنان می‌باشد. لذا این مطالعه با هدف بررسی ارتباط سبک دلبستگی و میزان قلدری در نوجوانان مدارس شهر تبریز در سال تحصیلی 1401 – 1400 انجام شده است. مواد و روش کار: این پژوهش یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود که در آن 1028 نفر دانش‌آموز از مدارس متوسطه اول و دوم پسرانه دولتی نواحی پنج گانه تبریز در آبان ماه سال تحصیلی 1401-1400 مورد مطالعه قرار گرفتند. نمونه‌گیری به روش تصادفی از نوع خوشه‌ای بود. نمونه‌ها از طریق دو پرسشنامه ECR-RC و BPQ جمع‌آوری شدند. لینک پرسشنامه‌های از طریق فضای مجازی و نرم‌افزارهای منتخب در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفت. نتایج پس از تکمیل به صورت مجازی به محقق ارسال شد‌ و با استفاده از نرم‌افزار SPSS24 و روش‌های آمار توصیفی و استنباطی، آزمون t مستقل و جدول Post HOC مورد آنالیز قرار گرفت. یافته‌ها: در این مطالعه خرده مقیاس قلدری با میانگین 23/1 (40/0 =SD) و دامنه نمرات 1 تا 67/3 و خرده مقیاس قربانی با میانگین 43/3 (60/0 =SD) و دامنه نمرات 1 تا 4 به دست آمد. میانگین سبک دلبستگی اجتنابی 47/2 (20/1 =SD) و دامنه نمرات 1 تا 44/6 و میانگین سبک دلبستگی اضطرابی 36/2 (02/1 =SD) و دامنه نمرات 1تا 7 به دست آمد. همچنین بین خرده مقیاس قلدری و بعد دلبستگی ایمن، انفصالی-اجتنابی، بیمناک-اجتنابی و آشفته (01/0 =P) اختلاف معنی‌داری مشاهده شد. بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج این مطالعه نوجوانان با سبک دلبستگی ایمن کمتر درگیر قلدری کردن و قربانی شدن می‌شوند. از طرفی نوجوانان با سبک دلبستگی ناایمن به ویژه آنهایی که سبک دلبستگی اضطرابی دارند، بیشتر در معرض خطر قربانی شدن هستند. لذا پیشنهاد می‌شود نسبت به رفتار دانش‌آموزان و اولیا آنها بیشتر توجه شود.en_US
dc.language.isofaen_US
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده پرستاری و ماماییen_US
dc.relation.isversionofفارسیen_US
dc.subjectواژه‌های کلیدی: نوجوانان، قلدری، مدرسه، سبک دلبستگیen_US
dc.titleبررسی ارتباط سبک دلبستگی و میزان قلدری در نوجوانان مدارس شهر تبریز در سال تحصیلی 1401 - 1400en_US
dc.typeThesisen_US
dc.contributor.supervisorارشدی بستان آباد, محمد
dc.identifier.docnoپ956en_US
dc.identifier.callno956en_US
dc.contributor.departmentآموزش پرستاریen_US
dc.description.disciplineپرستاریen_US
dc.description.degreeفوق لیسانسen_US


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record