Show simple item record

dc.contributor.advisorجبرائیلی, مهناز
dc.contributor.authorپیری, رضا
dc.date.accessioned2022-02-27T06:38:32Z
dc.date.available2022-02-27T06:38:32Z
dc.date.issued1400en_US
dc.identifier.urihttp://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/66210
dc.description.abstractچکیده: مقدمه: آموزش باليني و ارزشيابي آن، از اركان اساسي در سيستم آموزش پرستاري است. اين مطالعه به منظور بررسي تأثير دو روش آموزشي مبتني بر شبکه اجتماعی مجازی و حضوری بر کیفیت زندگی و خودکارآمدی مادران نوزادان مبتلا به نقایص قلبی حین تولد : یک مطالعه نیمه تجربی انجام شد. روش پژوهش: اين مطالعه نیمه تجربي بر روي تعداد 54 نفر از مادران نوزادان ترم مبتلا به نقایص قلبی حین تولد بستری در بخشهای نوزادان یا مراقبتهای ویژه نوزادان بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تبریز (کودکان و طالقانی) بودند انجام شد. نمونه ها به طور تمام شماري با چيدمان تصادفي به دو گروه آموزش حضوری و گروه آموزش مبتنی بر شبکه های اجتماعی تقسيم بندي شدند. در گروه آموز حضوری سه جلسه آموزشی 45 دقیقه ای در طی یک هفته توسط پژوهشگر برگزار شد. و در گروه آموزش مبتنی بر شبکه اجتماعی مجازی نیز مطالب آموزشی یکسان با گروه قبلی در قالب متن، تصویر و ویدیو آموزشی و مطالب صوتی انجام گرفت، نتايج به دست آمده با استفاده روش هاي آمار توصيفي و تحليلي مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند یافته¬ها: در مقايسه دو روش با يكديگر، ميانگين و انحراف معيار کیفیت زندگی در بین گروههای آموزش حضوری و آموزش مبتنی بر شبکه اجتماعی قبل و بعد از آموزش اختلاف آماری معنی داری را نشان نداد ولی نمره کیفیت زندگی 20 روز بعد از اتمام آموزش بین دو گروه اختلاف آمار ی معنی داری را نشان داد (02/0=p). همچنین نمره خودکار آمدی قبل و بعد از آموزش در بین گروه های آموزش حضوری و آموزش مبتنی بر شبکه اجتماعی مجازی در داخل گروه ارتباط آماری معنی داری را نشان نداد ولی نمره خودکارآمدی 20 روز بعد از اتمام آموزش بین دو گروه اختلاف آمار ی معنی داری را نشان داد (01/0=p). بحث و نتیجه گیری: نتایج نشان داد آموزش حضوری با استفاده از ارتباط کلامی چهره به چهره و مهتر از آن با بهره گیری از اتباطات غیرکلامی در زمان آموزش و امکان دریافت بازخورد بهتر همچنان موثرتر است. و در جهت آموزش بهداشت توسط پرستاران، جایگاه ویژه ای دارد و همچنین آموزش مجازی مبتنی بر شبکه های اجتماعی به ‌عنوان روش آموزش نوین با منابع و امکانات وسیعی که در زمینه کسب علم و دانش در اختیار کاربرانش قرار می دهد و با ویژگی هایی چون عدم محدودیت زمانی و مکانی و تعاملی بودن، قابلیت های زیادی در زمینه آموزش در اختیار کاربران خود قرار می دهد، می تواند درکنار آموزش حضوری جهت آموزش مادران نوزادان مبتلا به نقایص قلبی بدو تولد توسط پرستاران نوزادان مورد استفاده قرار گیرد.en_US
dc.language.isofaen_US
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده پرستاری و ماماییen_US
dc.titleمقایسه تاثیر دو روش آموزشی مبتنی بر شبکه اجتماعی مجازی وحضوری بر کیفیت زندگی و خودکارآمدی مادران نوزادان مبتلا به نقایص قلبی حین تولد یک مطالعه نیمه تجربیen_US
dc.typeThesisen_US
dc.contributor.supervisorارشدی بستان آباد, محمد
dc.identifier.docno942en_US
dc.identifier.callnoپ942en_US
dc.contributor.departmentپرستاریen_US
dc.description.disciplineپرستاریen_US
dc.description.degreeفوق لیسانسen_US


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record