نمایش پرونده ساده آیتم

dc.contributor.authorنجفی, ثریا
dc.date.accessioned2021-12-07T06:56:09Z
dc.date.available2021-12-07T06:56:09Z
dc.date.issued1400en_US
dc.identifier.urihttp://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/65640
dc.description.abstractخلاصه فارسی عنوان: بررسی تفاوت های جنسیتی در سواد سلامت افراد 18 سال و بالاتر شهرستان میانه در سال 1398 چکیده زمینه و هدف: با توجه به اهمیت سطح سواد سلامت بر کیفیت زندگی افراد و ارتقای سلامت جامعه مطالعه حاضر با هدف بررسی تفاوت¬های جنسیتی در سواد سلامت افراد 18 سال و بالاتر شهرستان میانه در سال 1398 انجام گردید روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی می‏باشد که در سال 1398 در راستای بررسی سواد سلامت افراد بالای 18 سال شهر میانه انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل افراد 18 سال و بالاتر بود که تحت پوشش مراکز بهداشت درمانی بودند. روش نمونه¬گیری از نوع تصادفی چندمرحله¬ای بود. ابزار گردآوری داده¬ها شامل پرسنامه استاندارد سواد سلامت HELIA بود که روایی و پایایی آن در ایران تآیید شده است. پرسشنامه دارای دوبخش بود بخش اول در برگیرنده اطلاعات دموگرافیک بود که شامل؛ سن، جنس، میزان تحصیلات، شغل، وضعیت تآهل و منابع اطلاعاتی بود و بخش دوم پرسشنامه در برگیرنده 33سوال 5 گزینه ای در 5 بعد توانایی خواندن، دسترسی به منابع اطلاعاتی، درک و فهم، ارزیابی و تصمیم گیری بود. نتایج: تعداد360 نفر از شهروندان شهرستان در این مطالعه (179 زن و 181 مرد) شرکت کردند. میانگین نمره سواد سلامت در زنان و مردان به ترتیب برابر با 9/53 درصد و 5/53 درصد بود. هم-چنین در میان ابعاد سواد سلامت، زنان در بعد دسترسی (5/61 درصد) و مردان در بعد فهم (1/69 درصد) نسبت به سایر ابعاد سواد سلامت نمره بالاتری را کسب نمودند. میان ابعاد مختلف سواد سلامت در مردان و زنان تفاوت معنادار آماری وجود داشت (۰۰۱/۰>P). اولویت¬بندی ابعاد مختلف در زنان و مردان نشان داد که بعد دسترسی بالاترین رتبه نمره و بعد ارزیابی کمترین رتبه نمره سواد سلامت را به خود اختصاص دادند. بین زنان و مردان در بین ابعاد سواد سلامت تفاوت معنی داری وجود نداشت (15/0=P) و فقط در بعد فهمیدن، مردان وضعیت بهتری داشتند (001/0>P) براساس یافته¬های این مطالعه، در بین عوامل اجتماعی؛ مدرک تحصیلی، شغل، وضعیت تاهل و میزان درآمد ( 0. 001 P< ) و حس تنهایی درخانه (002/0=P) فاکتورهای موثری روی نمره سواد سلامت بودند. بحث و نتیجه گیری: با توجه به اهمیت سواد سلامت لازم است با در نظر گرفتن عوامل مؤثر بر سواد سلامت اولا اقدامات بیشتری در زمینه ریشه کنی بیسوادی و بالا بردن سواد عمومی جامعه که یکی از ابزارهای اساسی سواد سلامت محسوب می شود صورت گیرد. ثانیا در برنامه های آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت بایستی توجه بیشتری به وضعیت سواد سلامت جامعه شود . کلید واژه‏ها: سواد سلامت، سن، جنسen_US
dc.language.isofaen_US
dc.publisherدانشگاه عتوم پزشکی تبریز /دانشکده بهداشتen_US
dc.subjectسواد سلامتen_US
dc.subjectسنen_US
dc.subjectجنسen_US
dc.titleبررسی تفاوت¬های جنسیتی در سواد سلامت افراد 18 سال و بالاتر شهرستان میانه در سال 1398en_US
dc.typeThesisen_US
dc.contributor.supervisorندریان, حیدر
dc.identifier.docno110842en_US
dc.identifier.callno514/بen_US
dc.description.disciplineآموزش جامعه نگر در نظام سلامتen_US
dc.description.degreeکارشناسی ارشدen_US


فایلهای درون آیتم

Thumbnail

این آیتم در مجموعه های زیر مشاهده می شود

نمایش پرونده ساده آیتم