Show simple item record

dc.contributor.authorچاپاری ایلخچی, دریا
dc.date.accessioned2021-11-28T08:19:49Z
dc.date.available2021-11-28T08:19:49Z
dc.date.issued1400en_US
dc.identifier.urihttp://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/65544
dc.description.abstractمقدمه: هدف از اجرای این مطالعه تحلیل وضعیت، شناسایی چالش¬ها و راهکارهای ارتقای آموزش مبتنی بر حل مسئله (PBL) در آموزش دانشجویان دندان¬پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز از دیدگاه دانشجویان، اساتید و مسئولین دانشکده می¬باشد. با توجه به این که روش PBL از سال 1391 وارد سیستم آموزشی دانشکده دندان¬پزشکی تبریز شده است، از این رو بازبینی و دریافت بازخوردهای حاصل از اجرای این روش ضروری بوده و جهت ادامه، اصلاح و یا کنارگذاشتن روش آموزش بسیار حائز اهمیت است. روش¬کار: این مطالعه به‌صورت کیفی با رویکرد پدیدارشناسی تفسیری با استفاده از مصاحبه¬های نیمه ساختاریافته با شرکت اساتید، دانشجویان و مسئولین آموزشی انجام شد. در این مطالعه از نمونه¬گیری مبتنی بر هدف استفاده شد که در آن 17 نفر از اساتید، 30 نفر از دانشجویان و 3 نفر از مسئولین آموزشی مختلف در دانشکده وارد مطالعه شدند و به دلیل اشباع داده¬ها و عدم ارائه اطلاعات جدید، مطابق با معیار صحت سنجی لینکلن و گوبا مطالعه متوقف شد. همچنین، برای تحلیل داده¬های بدست آمده از روش تحلیل محتوایی بصورت دستی استفاده شد. یافته¬ها: به‌طورکلی وضعیت اجرای روش PBL در دانشکده دندان¬پزشکی تبریز چندان رضایت بخش نیست. با توجه به ماهیت دروس و میزان همکاری و آشنایی اساتید میزان اجرا در بخش‌های آموزشی مختلف متفاوت بیان شد، به نقل قول از اغلب دانشجویان بخش ارتودنسی به‌طورکلی بر مبنای PBL آموزش‌های خود را انجام می‌دهد ولی در سایر بخش‌ها این روش آموزشی به‌صورت ارائه کیس‌های درمانی در آخر ترم و یا به‌صورت سؤالات و تکالیف که در سامانه نوید بارگذاری شده، اجرا می‌شود یا در بعضی بخش‌های آموزشی روش PBL به‌طورکلی اجرا نمی‌گردد. نتیجه¬گیری: مهم‌ترین چالش¬های مطرح‌شده در راستای اجرای روش PBL در دانشکده، عدم آگاهی برخی اساتید و دانشجویان از ماهیت و نحوه اجرای PBL، عدم رغبت دانشجو و استاد برای اجرا، ماهیت برخی از دروس و بخش¬ها ارزیابی شد. در ادامه مهم‌ترین راهکارهای ارائه‌شده شامل اجرا به‌صورت دستورالعمل و واحد نظارت بر اجراست که با همکاری اساتید هر کدام از بخش¬های مربوطه سرفصل¬های قابل‌اجرا مشخص شده و در قالب یک دستورالعمل به بخش¬ها ابلاغ گردد. همچنین تشویقی و اختیاری بودن روش در وهله اول و آموزش و برگزاری کارگاه‌های توجیهی برای دانشجویان و اساتید از مهم‌ترین راهکارهای ارائه‌شده می‌باشد.en_US
dc.language.isofaen_US
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده دندانپزشکیen_US
dc.subjectتحلیل وضعیت، چالش¬ها، راهکارهای ارتقا، آموزش مبتنی برحل مسئله، آموزش دندان پزشکی، مطالعه کیفیen_US
dc.titleتحلیل وضعیت، شناسایی چالش¬ها و راهکارهای ارتقای آموزش مبتنی برحل مسئله در آموزش دانشجویان دندان¬پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز از دیدگاه دانشجویان، اساتید و مسئولین: یک مطالعه کیفیen_US
dc.typeThesisen_US
dc.contributor.supervisorمحمدی, نرمین
dc.contributor.supervisorاعظمی, صابر
dc.identifier.docno603634en_US
dc.identifier.callno65064en_US
dc.description.disciplineدندانپزشکیen_US
dc.description.degreeدکترای عمومیen_US
dc.citation.reviewerدیبازر, ثنا
dc.citation.reviewerبهشید, مژگان
dc.citation.reviewerدباغی تبریزی, فاطمه
dc.citation.reviewerنیک نیاز, زینب


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record