نمایش پرونده ساده آیتم

dc.contributor.advisorفرشباف خلیلی, عزیزه
dc.contributor.authorشیری, سایه
dc.date.accessioned2021-11-03T05:07:40Z
dc.date.available2021-11-03T05:07:40Z
dc.date.issued1400en_US
dc.identifier.urihttp://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/65399
dc.description.abstractچکیده: سابقه و هدف: دوره نوجوانی به خودی خود یک دوره استرس زا است. زیرا نوجوانان تغییرات جدیدی به لحاظ جسمی، روانی، عاطفی و روابط اجتماعی تجربه می‌کنند. اهداف: هدف از این مطالعه تعیین اثرات درمان پذیرش و تعهد (ACT) بر اضطراب (پیامد اولیه)، افسردگی و کیفیت زندگی (پیامدهای ثانویه) نوجوانان بود. محیط و طرح پژوهش: این یک مطالعه نیمه تجربی با طرح مداخله قبل و بعد بود. 100 دانش آموز دختر 16 تا 18 ساله با اضطراب خفیف تا متوسط از طریق نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای از پنج منطقه آموزشی تبریز انتخاب شدند. مواد و روش کار: در طول شش جلسه مشاوره گروهی، دانش آموزان، تحت مشاوره با (ACT) طبق پروتکل قرارگرفتند. پرسشنامه اضطراب و افسردگی بک و پرسشنامه کوتاه شده سازمان جهانی بهداشت قبل از شروع مشاوره بلافاصله و هشت هفته بعد از اتمام مشاوره تکمیل گردید. از آزمون AN COVA با اندازه‌گیری مکرر برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. نتایج: میانگین (انحراف معیار) نمره اضطراب شرکت‌کنندگان قبل از مداخله 7/16 (8/4) از محدوده صفر تا 63 بر اساس امتیاز ابزار بک بود. که بلافاصله بعد از مداخله به7/12 (3/9)، (تفاوت میانگین=0/4- ؛ فاصله اطمینان 95%= (9/5- تا 2-) ، 001/0<=p ) و 8 هفته بعد به 8/12 (7/8)، (تفاوت میانگین=9/3- ؛ فاصله اطمینان 95%= (8/5- تا 9/1-) 001/0<=p ) کاهش معنی‌دار یافت. میانگین(انحراف معیار) نمره افسردگی در شرکت‌کنندگان قبل از مداخله 17 (5/11) از محدوده صفر تا 63 براساس امتیاز ابزار افسردگی بک بود بود که بلافاصله بعد از مداخله به 11 (4/10)، (تفاوت میانگین=0/6- ؛ فاصله اطمینان 95%= (3/8- تا8/3-)، 001/0<=p ) و 8 هفته بعد به7/12(0/11)، (تفاوت میانگین=2/4- ؛ فاصله اطمینان 95%= (8/6- تا6/1-)، 001/0<=p ) کاهش معنی‌دار یافت. میانگین(انحراف معیار) نمره کیفیت زندگی کلی قبل از مداخله 2/67 (8/14) بود که بلافاصله بعد از مداخله به1/71 (3/16)، (تفاوت میانگین= 7/3؛ فاصله اطمینان 95%= (8/1 تا 9/5)، 001/0<=p ) و 8 هفته بعد به9/71 (6/14)، (تفاوت میانگین= 7/4؛ فاصله اطمینان 95%= (3/2 تا1/7)001/0<=p ) افزایش معنی‌دار یافت. نتیجه گیری: استفاده از رویکرد مشاوره مبتنی بر تعهد و پذیرش در کاهش اضطراب و افسردگی مرتبط با بلوغ و بهبود کیفیت زندگی دانش آموزان نوجوان سودمند بوده و توصیه می گردد.en_US
dc.language.isofaen_US
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده پرستاری و ماماییen_US
dc.subjectکلید واژه ها: اضطراب، افسردگی، کیفیت زندگی، نوجوانی، درمان پذیرش و تعهد، مشاوره، مطالعه شبه تجربیen_US
dc.titleتاثیر مشاوره با رویکرد پذیرش و تعهد بر اضطراب مرتبط با بلوغ دانش آموزان دختر شهر تبریز یک مطالعه شبه تجربیen_US
dc.typeThesisen_US
dc.contributor.supervisorستارزاده, نیلوفر
dc.contributor.supervisorاسماعیل پور, خلیل
dc.identifier.docno909en_US
dc.identifier.callnoپ909en_US
dc.contributor.departmentماماییen_US
dc.description.disciplineمامایی: مشاورهen_US
dc.description.degreeفوق لیسانسen_US


فایلهای درون آیتم

Thumbnail
Thumbnail

این آیتم در مجموعه های زیر مشاهده می شود

نمایش پرونده ساده آیتم