dc.contributor.advisor | اصغری جعفرآبادی, محمد | |
dc.contributor.author | عادلی آذر سعداباد, پروین | |
dc.date.accessioned | 2021-08-24T18:46:44Z | |
dc.date.available | 2021-08-24T18:46:44Z | |
dc.date.issued | 1397 | en_US |
dc.identifier.uri | http://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/64970 | |
dc.description.abstract | چکیده فارسی
مقدمه: همگام با توسعه در عرصه تولید و تکنولوژی های دیگر، استفاده از تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات به صورت روز افزون در حال پیشرفت است. بخش اعظمی از زمان افراد در زمینه های مختلف کاری، آموزشی و متفرقه در اینترنت و در تعامل با وب سایت های مختلف صرف می شود. بنابراین نیاز است تا تعامل کاربر-وب سایت در بخش ارگونومی مورد مطالعه قرار گیرد. رضایت و افزایش بهره وری و انسان محور بودن طراحی می تواند از اهداف مهم علم ارگونومی می باشد که در این مطالعه این عوامل و ارتباط آنها با مشخصات دموگرافیک کاربران (سن، جنس، تجربه، میزان تحصیلات و شغل) وب سایت های بانکی (بانکهای دولتی و خصوصی) در زمینه تعامل کاربر با وب سایت مورد بررسی قرار گرفته است.
روش کار: ارزیابی قابلیت استفاده وب سایت ها، کاربرمحور بودن طراحی سایت ها و رضایت کاربران وب سایت و میزان تاثیر عوامل دموگرافیک کاربران بر موارد ذکر شده از طریق سه پرسشنامه رضایت کاربر نهایی، مقیاس قابلیت استفاده سیستم و طراحی کاربر محور انجام گرفت. که مطالعه بین 798 نفر از کاربران زن و مرد با سطح تحصیلات و سواد، مشاغل و سن متفاوت با تجربه حداقل استفاده یکسال از وب سایت های بانکی و مراجعه هفته ای یکبار انجام گرفت. که روایی و پایایی دو پرسشنامه رضایت کاربر نهایی و طراحی کاربر محور در این مطالعه قبل از ارزیابی انجام گرفته شده است.
یافته ها: امتیاز وب سایت های بانک ها از نظر قابلیت استفاده0/52 بدست آمد و قابلیت استفاده در وب سایت های بانک های دولتی به طور معناداری پایین تر از بانک های خصوصی بوده است و امتیاز رضایت کاربر نهایی وب سایت های بانکی 1/41 بوده و امتیاز طراحی کاربر محور وب سایت بانک ها 1/42 بدست آمده است و طراحی وب سایت بانک های دولتی نسبت به وب سایت بانک های خصوصی کاربرمحور تر بود. که در میان کاربران نظرات کاربران در رنج سنی30- 18سال، در مورد کاربرمحور بودن وب سایت ها بیشتر از سایر رنج های سنی کاربران بود و کاربران مرد نسبت به کاربران زن وب سایت ها را کاربر محورتر دانستند.
نتیجه: مطالعه نشان داد که میزان قابلیت استفاده و طراحی وب سایت ها در حد مطلوب نبوده و کاربران رضایت کافی نداشتند بنابراین باید نقاط ضعف وب سایت ها در راستای اهداف این مطالعه رفع گردیده تا تعامل کاربر-وب سایت تا حد مطلوب بهبود داده شود.
کلمات کلیدی: قابلیت استفاده، رضایت کاربر، طراحی کاربر محور، ارزیابی وب سایت، وب سایت بانکی | en_US |
dc.language.iso | fa | en_US |
dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده بهداشت | en_US |
dc.subject | قابلیت استفاده | en_US |
dc.subject | رضایت کاربر | en_US |
dc.subject | طراحی کاربر محور | en_US |
dc.subject | ارزیابی وب سایت | en_US |
dc.subject | وب سایت بانکی | en_US |
dc.title | ارزیابی "قابلیت استفاده"، "رضایت کاربران " و "طراحی کاربر محور" وب سایت های بانکی | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
dc.contributor.supervisor | دیانت, ایمان | |
dc.identifier.docno | 110742 | en_US |
dc.identifier.callno | 298/ب | en_US |
dc.contributor.department | ارگونومی | en_US |
dc.description.discipline | ارگونومی | en_US |
dc.description.degree | کارشناس ارشد | en_US |