نمایش پرونده ساده آیتم

dc.contributor.authorتکلوی نژاد, محمد
dc.date.accessioned2021-06-13T06:48:51Z
dc.date.available2021-06-13T06:48:51Z
dc.date.issued1400en_US
dc.identifier.urihttp://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/64331
dc.description.abstractمقدمه: با توجه به ماهیت رشته داروسازی که از علوم مختلفی چون بیولوژی، شیمی و حتی ریاضی و فیزیک تشکیل شده، کاربرد این علوم در عمل یکی از مهمترین چالش ها در آموزش داروسازی برای دانشجویان می‌باشد. یکی از روش های جدیدی که اخیرا در دنیا در رابطه با آموزش رشته های حرفه ای (professional) مورد توجه قرار گرفته است، آموزش یکپارچه (integrated education) است. در این روش آموزشی، سعی بر این است که شاخه های مختلف یک علم بصورت یکپارچه و همزمان آموزش داده شوند. هدف: بکارگیری سیستم آموزش یکپارچه در آموزش داروسازی روش کار: اساتید از گروه های مختلف آموزشی گرد هم آمدند و یک طرح درسی با عنوان "آموزش یکپارچه داروسازی 1" شامل سرفصل‌های بیماری های آسم و سرفه، تدوین کردند که بصورت دو واحد اختیاری برای حداکثر 25 نفر از دانشجویان سال داروسازی ارائه شد. گروه کنترل دانشجویان همان ورودی بودند که همزمان واحد اختیاری دیگر تحت عنوان روانشناسی انتخاب کرده بودند. در انتهای دوره آزمون هماهنگی بین دو گروه دانشجویان برگزار ‌شد و نتایج پاسخ‌ها توسط آزمون t مستقل مقایسه ‌شد. همچنین در پایان دوره نظرسنجی از شرکت‌کنندگان درباره میزان افزایش مهارتشان در مدیریت کیس های آسم و سرفه در داروخانه های شهری و نیز نحوه اجرای دوره انجام گرفت. يافته ها: نتایج نشان دهنده ی وجود اختلاف معنی دار مابین نمرات دو گروه تحت آموزش یکپارچه داروسازی و گروهی که این آموزش را نداشته اند می‌باشد (p<0.05) و فرضیه پژوهش را تایید می‌کند. یعنی نشان داده می‌شود که شرکت در این دوره باعث افزایش مهارت تفکر یکپارچه در تفسیر مشکلات دارویی بیماران گردیده است. همچنین نظرات دانشجویان شرکت کننده نشان می‌دهد که این دوره باعث افزایش مهارت آن‌ها در مدیریت کیس های بالینی مورد تدریس شده است و اینکه اکثر شرکت کنندگان وجود چنین واحدی را در کوریکولوم آموزش داروسازی لازم می‌دانند. نتيجه گيري: طرحی که در این مطالعه اجرا شد، با اینکه نمونه ایده آلی از یکپارچه سازی علوم داروسازی نیست، اما می‌تواند نقطه آغازی باشد برای طرح های بعدی که بطور کامل تر در مراکز مختلف کشور اجرا شوند.en_US
dc.language.isofaen_US
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده داروسازیen_US
dc.subjectآموزش یکپارچه (Integrated education)en_US
dc.subjectآموزش داروسازیen_US
dc.subjectکوریکولوم آموزشیen_US
dc.titleبکارگیری سیستم آموزش یکپارچه در آموزش داروسازیen_US
dc.typeThesisen_US
dc.contributor.supervisorمالکی دیزجی, نسرین
dc.contributor.supervisorشایان فر, علی
dc.identifier.callno4161en_US
dc.description.disciplineداروسازیen_US
dc.description.degreeدکترای عمومیen_US


فایلهای درون آیتم

Thumbnail

این آیتم در مجموعه های زیر مشاهده می شود

نمایش پرونده ساده آیتم