Show simple item record

dc.contributor.advisorپورنقی آذر, فاطمه
dc.contributor.authorخلفازاده, سروین
dc.date.accessioned2020-10-18T08:12:02Z
dc.date.available2020-10-18T08:12:02Z
dc.date.issued1399/6/19en_US
dc.identifier.urihttp://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/62836
dc.description.abstractزمینه و هدف : یکی از عوامل مهم و پیچیده در دندان پزشکی زیبایی انتخاب رنگ می باشد. شناخت رنگ علاوه بر تجربه نیازمند علم و آگاهی است. با توجه به اینکه یکی از مهم ترین مراحل در دندان پزشکی انتخاب رنگ و تطابق رنگ دندان با ترمیم می باشد ، نیاز به آموزش دانشجویان دندان پزشکی در زمینه ی انتخاب رنگ احساس میشود. بنابراین هدف از مطالعه ی حاضر بررسی نقش آموزش کارگاهی در کیفیت انتخاب رنگ دندان توسط دانشجویان سال آخر دانشکده ی دندان پزشکی تبریزدر سال تحصیلی 98 -1397 می باشد. مواد و روش کار : در این طرح دانشجویان سال آخر دانشکده ی دندان پزشکی تبریز در سال تحصیلی 98-1397 که شامل معیار های ورود بودند وارد مطالعه شدند و سپس انتخاب رنگ توسط نمونه ی رنگ vitapan classical shade guideدر دندان سانترال راست ماگزیلا در 3 بیمارانجام شد. بیمار اول (A) به عنوان یک کیس ساده ، بیمار دوم (B) به عنوان یک کیس متوسط و بیمار سوم (C) به عنوان یک کیس پیچیده انتخاب شدند. برای عدم اشتباه دانشجویان ، محل دقیق انتخاب رنگ روی دندان مورد نظر بر روی یک دیاگرام از همان دندان نشان داده شد. انتخاب رنگ در یک اتاق 4×3 و در شرایط نوری یکسان در ساعت 13-11 انجام شد. در ابتدا دانشجویان به دو گروه مورد و کنترل به صورت تصادفی توسط random problem list تقسیم شدند. در گروه مورد، پس از انتخاب رنگ اولیه آموزش کارگاهی دانشجویان در مورد نحوه انتخاب رنگ با vitapan classical shade guide انجام و یک هفته پس از آموزش کارگاهی انتخاب رنگ توسط این دانشجویان انجام گرفت. در گروه کنترل نیز انتخاب رنگ توسط دانشجویان دقیقا در شرایط مشابه گروه مورد بدون آموزش کارگاهی بین دو بار انتخاب رنگ انجام شد. داده های به دست آمده از مطالعه با استفاده از روش های آماری توصیفی (میانگین ، انحراف معیار و فراوانی-درصد) و آزمون آماری مک نمار یا آزمون ویلکاکسون و ANCOVA با استفاده از نرم افزار آماری SPSS.16 مورد بررسی و تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. در این مطالعه مقدار P کمتر از 0.05 از لحاظ آماری معنی دار تلقی شد. یافته ها: درانتخاب رنگ ساده گروه مداخله نسبت به گروه کنترل برتری داشت ولی این تفاوت از لحاظ آماری معنی دار نبود(p=0.18). در انتخاب رنگ متوسط تفاوت دو گروه مداخله و کنترل از لحاظ آماری معنی دار نبود(p=0.72). در انتخاب رنگ پیچیده گروه مداخله نسبت به گروه کنترل برتری داشت ولی این تفاوت نیز از لحاظ آماری معنی دار نبود (.(p=0.34 نتیجه گیری: نتایج مطالعه ی ما نشان داد که آموزش تاثیر مثبتی بر روی کیفیت انتخاب رنگ دانشجویان داشته ، هرچند اختلاف از لحاظ آماری معنی دار نبود. هم چنین تاثیر آموزش در انتخاب رنگ پیچیده چشمگیرتر بود.en_US
dc.language.isofaen_US
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده دندانپزشکیen_US
dc.subjectآموزش کارگاهی، انتخاب رنگ ، دانشجویان دندان پزشکیen_US
dc.titleنقش آموزش کارگاهی درکیفیت انتخاب رنگ دندان توسط دانشجویان سال آخر دانشکده ی دندان پزشکی تبریز در سال تحصیلی 98-1397en_US
dc.typeThesisen_US
dc.contributor.supervisorجعفری نویمی پور, المیرا
dc.identifier.docno603459en_US
dc.identifier.callno60827en_US
dc.contributor.departmentدندانپزشکی ترمیمیen_US
dc.description.disciplineدندانپزشکیen_US
dc.description.degreeدکترای عمومیen_US
dc.citation.reviewerکیمیایی, سودابه
dc.citation.reviewerیاسمینه, ندا
dc.citation.reviewerپورنصراله, علیرضا
dc.citation.reviewerصدر, کتایون
dc.citation.reviewerدباغی, فاطمه


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record