نمایش پرونده ساده آیتم

dc.contributor.advisorصدیق اعتقاد, سعید
dc.contributor.advisorابراهیمی کلان, عباس
dc.contributor.authorفرخی سی سخت, فاطمه
dc.date.accessioned2020-10-12T10:30:38Z
dc.date.available2020-10-12T10:30:38Z
dc.date.issued1399en_US
dc.identifier.urihttp://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/62757
dc.description.abstractمقدمه: این مطالعه با هدف بررسی اثر تمرینات بدنی و شناختی به عنوان عوامل محافظت کننده سیستم عصبی بر اختلال شناختی و فاکتورهای التهابی و شاخص¬های آپوپتوزی در مدل ایسکمی هیپوکمپ در رت¬های نر صورت گرفت. مواد و روش¬ها: 75 سر رت نر بالغ نژاد ویستار به دو گروه حاد و مزمن تقسیم شدند. القاء ایسکمی توسط تزریق دو طرفه اندوتلین-1 به داخل هیپوکمپ حیوانات صورت گرفت. حیوانات در گروه حاد به سه زیرگروه 5 تایی تقسیم شدند: کنترل، شم و ایسکمی. در 24 ساعت بعد از جراحی، تعیین سطوح پروتئین¬های التهابی و آپوپتوزی با وسترن بلات صورت گرفت. حیوانات در گروه مزمن به شش زیرگروه 10 تایی تقسیم شدند: کنترل ، شم، ایسکمی ساکن، ایسکمی+ تمرین بدنی، ایسکمی+ تمرین شناختی و ایسکمی+ تمرین بدنی+ تمرین شناختی. گروه¬های تمرین بدنی، تمرین شناختی و توام به مدت چهار هفته به ترتیب در معرض چرخ دوار، پروتکل تغییر یافته تست بارنز و هر دو قرار گرفتند. بعد از اتمام مداخلات، حافظه فضایی و حافظه اپیزودیک به ترتیب با تست¬های ماز آبی موریس و تشخیص جسم جدید ارزیابی شدند. میزان بیان پروتئین¬های التهابی NF-κB، TNF-α، TNFR1 و آپوپتوزی Cytochrome C، Bax، Bcl-2، cleaved caspase-3 در بافت هیپوکمپ توسط وسترن بلات مورد بررسی قرار گرفتند. یافته¬ها: نتایج ما نشان داد که اندوتلین-1 بطور معنی¬داری یادگیری و حافظه را در هر دو آزمون حافظه فضایی و حافظه اپیزودیک مختل کرد. همچنین میزان بیان پروتئین¬های التهابی و آپوپتوزی را افزایش داد. تمرینات بدنی، شناختی و توام توانستند عملکرد رت¬ها را در هر دو آزمون بهبود بخشند و سطوح پروتئینی فاکتورهای التهابی و آپوپتوزی را در هیپوکمپ رت¬های ایسکمی کاهش دهند. نتیجه¬گیری: یافته¬های این تحقیق نشان داد که فعالیت¬های بدنی و شناختی احتمالا از طریق کاهش فاکتورهای التهابی و آپوپتوزی، نقش حفاظتی در برابر اختلال حافظه ناشی از ایسکمی دارند.en_US
dc.language.isofaen_US
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده علوم نوینen_US
dc.subjectایسکمی هیپوکمپen_US
dc.subjectالتهابen_US
dc.subjectآپوپتوزen_US
dc.subjectتمرین بدنیen_US
dc.subjectتمرین شناختیen_US
dc.titleبررسی تاثیر تمرین بدنی و شناختی بر شاخص های مولکولی و رفتاری یادگیری در مدل ایسکمی هیپوکمپ ناشی از اندوتلین- 1 در رت¬های نرen_US
dc.typeThesisen_US
dc.contributor.supervisorفرهودی, مهدی
dc.contributor.supervisorمحدث, گیسو
dc.contributor.departmentعلوم اعصابen_US
dc.description.disciplineعلوم اعصابen_US
dc.description.degreeدکتری تخصصیen_US
dc.citation.epage
dc.citation.reviewerقدیری, طاهره
dc.citation.reviewerکریمی پور, محمد
dc.citation.reviewerببری, شیرین
dc.citation.reviewerمحمودی, جواد
dc.citation.reviewerواقف, لادن
dc.citation.reviewerحاتمی نعمتی, حمیرا


فایلهای درون آیتم

Thumbnail

این آیتم در مجموعه های زیر مشاهده می شود

نمایش پرونده ساده آیتم