نمایش پرونده ساده آیتم

dc.contributor.advisorکاظمی شیشوان, مریم السادات
dc.contributor.authorدینده, زینب
dc.date.accessioned2020-08-23T07:00:06Z
dc.date.available2020-08-23T07:00:06Z
dc.date.issued1399en_US
dc.identifier.urihttp://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/62363
dc.description.abstractهدف از مطالعه مقطعی حاضر، بررسی دیدگاه اعضای نظام پزشکی در مورد فراوانی و علل خدمات پزشکی غیرضروری در ایران و راهکارهای کنترل و پیشگیری از آن: مطالعه مقطعی در ارومیه است. روش کار: پژوهش حاضر از نوع مقطعی بود. 102 پزشک از اعضای نظام پزشکی شهر ارومیه به صورت آنلاین در این مطالعه شرکت کردند. در این تحقیق موارد تجویز خدمات غیرضروری و همچنین دلایل و راه حلهای آن مورد پرسش قرار گرفت. داده‌ها در یک مقطع زمانی 8 ماهه جمع آوری شد. داده‌های جمع آوری شده به نرم افزار SPSS نسخه 22 وارد شده و آمار توصیفی شامل فراوانی، میانگین و آنالیز آماری با استفاده از آزمون مجزور کاری دو انجام شد یافته ها:102نفر در این مطالعه شرکت کردند، 56 نفر (54.9%) ترس از قصور پزشکی ، 24 نفر (23.5%) تحت فشار قرار گرفتن از طرف همکاران، 41 نفر (40.2 %) زمان ناکافی برای مصاحبه و ویزیت بیماران ، 17 نفر (16.7%) کسب رتبه در ارزشیابی ، 18 نفر (17.6 %) فشار از طرف مدیریت بیمارستان یا کلینیک ، 68 نفر (66.7 %) فشار یا درخواست بیمار، 25 نفر (24.5 %) امنیت مالی پزشک، 12 نفر (11.8 %) دشواری مشاوره با سایر پزشکان، 34 نفر (33.3 %) فقدان اطلاعات و تاریخچه پیشین بیمار ، 35 نفر (34.3 %) دشواری دسترسی به سوابق پزشکی بیمار و تنها 11 نفر (10.8 %) وجود اندیکاسیون‌های غیرقطعی را به عنوان علت اقدامات غیرضروری در سطح ملی عنوان کردند. 48 نفر (47.1 %) تولید بیشتر راهنماها وگایدلاین‌ها، 51 نفر (50%) آموزش رزیدنت‌ها در مورد مناسب بودن استفاده از معیار‌های تشخیصی ، 23 نفر (28.4%) افزایش نظارتهای دولتی ، 47 نفر (46.1 %) دسترسی آسانتر به سوابق پزشکی پیشین بیماران، 21 نفر (20.6 %) در نظر گرفتن قیمت اقدامات تشخیصی ، 47 نفر (46.7 %) افزایش حقوق پایه پزشکان ، 22 نفر (21.6 %) مشارکت دادن بیمار در تصمیم گیری ، و 38 نفر (37.3 %) مشاوره بیشتر با همکاران را به عنوان یکی از راهکارهای پیشگیری از اقدامات غیرضروری پزشکی عنوان کردند. نتایج تحقیق نشان داد بین فراوانی نسبی انتخاب پزشکان متخصص و پزشکان خانواده از نظر غیرضروری بودن بررسی‌های آزمایشگاهی p=.04 تفاوت وجود داشت. همچنین بین فراوانی انتخاب علل اقدامات پزشکی از دیدگاه پزشکان متخصص و پزشکان خانواده از نظر ترس از قصور p=.002، فقدان اطلاعات و تاریخچه بیماری p=.017، فشار یا درخواست بیمار p=.025 تفاوت وجود داشت، همچنین بین فراوانی انتخاب پزشکان خانواده و متخصص از نظر راهکارهای کاستن از اقدامات غیرضروری در ارتباط با تولید بیشتر راهنماها و گایدلاینها p=.015، آموزش بیشتر رزیدنت‌ها در مورد اقدامات تشخیصی p=.001 و دسترسی آسانتر به پرونده‌ها تفاوت وجود داشت p=.001 .en_US
dc.language.isofaen_US
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده پزشکیen_US
dc.subjectخدمات غیر ضروری پزشکیen_US
dc.subjectاستفاده بیش از حد از خدمات پزشکیen_US
dc.titleبررسی دیدگاه اعضای نظام پزشکی در مورد فراوانی و علل خدمات پزشکی غیرضروری در ایران و راهکارهای کنترل و پیشگیری از آن : مطالعه مقطعی در ارومیهen_US
dc.typeThesisen_US
dc.contributor.supervisorپزشکی, محمدزکریا
dc.identifier.docno609588en_US
dc.identifier.callno9588en_US
dc.description.disciplineپزشکی خانوادهen_US
dc.description.degreeدکترای تخصصیen_US
dc.citation.reviewerپزشکی, محمد زکریا
dc.citation.reviewerکاظمی شیشوان, مریم السادات
dc.citation.reviewerحیدری, فریبا
dc.citation.reviewerخامنیان, ژیلا
dc.citation.reviewerزینال زاده, علی حسین
dc.citation.reviewerجباری, حسین


فایلهای درون آیتم

Thumbnail

این آیتم در مجموعه های زیر مشاهده می شود

نمایش پرونده ساده آیتم